Artykuły

Szkoda dobrych aktorów

Teatr Telewizji zapre­zentował ostatnio dwa szeroko reklamowane ja­ko wydarzenia sezonu spektakle: "Don Juana" Moliera w inscenizacji Leszka Wosiewicza oraz "Krystynę" Augusta Strindberga w reżyserii Piotra Mikuckiego. Gra­jący w nich tytułowe ro­le Andrzej Seweryn i Do­rota Segda skazani zo­stali z góry na sukces, a widownia przygotowa­na na wielką ucztę du­chową.

"Don Juan" powstawał w ogromnym pośpiechu, ale mimo to stanowi jedno z największych osiągnięć Moliera. Trzeba się więc bardzo starać, aby - mając do dyspozycji znakomitych aktorów - stworzyć przedstawienie równie chaotyczne, jak drażniące niepotrzebny­mi uwspółcześnieniami. Seweryn i Zamachowski (Sganarel) odegrali swo­je role bez zarzutu, ale Wosiewicz zrobił wiele, aby utrudnić im zadanie, skreślając ważne kwe­stie i pozbawiając możli­wości konsekwentnego budowania psychologicznego obrazu odtwarza­nych postaci.

"Krystyna" należy do "drugiego rzutu" twór­czości autora "Panny Julii" i "Tańca śmierci". Ta historyczna ramota może być potraktowana jedynie w kategoriach oddania przez Strindber­ga hołdu narodowym dziejom Szwecji, chociaż jego "Eryk XIV" podoba się także widzom nie znającym tajników skandynawskiej prze­szłości i był nawet kie­dyś wystawiony z du­żym powodzeniem przez nasz Teatr Telewizji.

Poniedziałkowa "Kry­styna" ciągnęła się w nieskończoność i po pewnym czasie nawet najwytrwalsi widzowie tracili nadzieję na zna­czący przełom. Żal było patrzeć na uroczą Dorotę Segdę, usiłującą bezsku­tecznie walczyć z opo­rem tekstu i komplet­nym brakiem pomysłu reżysera. Także jej wy­bitni partnerzy: Jerzy Trela, Jerzy Radziwiło­wicz, Krzysztof Globisz, Jerzy Grałek bezproduk­tywnie snuli się po ogromnych wnętrzach, w których całkowicie za­gubił się sens wystawie­nia tej sztuki.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji