Artykuły

Najpiękniejszy jest przedmiot, którego nie ma

To już ostatni w tym roku dy­plom studentów IV roku Wy­działu Aktorskiego Akademii Teatralnej i, być może, najwięk­sze zaskoczenie spośród przy­gotowanych przez nich przed­stawień.

Nad własnym scenariuszem, na który składa się m. in. dramat "Kubuś, czyli uległość" Eugene'a Ionesco oraz wiersz Zbigniewa Herberta "Studium przedmiotu", pracuje ze stu­dentami Piotr Cieplak. A co w tytule robią nosorożce, tłu­maczy reżyser.

- Sztuka Ionesco "Nosoro­żec" jest jego sztandarowym dramatem. Opisuje on tam zwierzęta, które tak naprawdę nie istnieją. Są raczej znakiem przestrzeni, która przełamuje logikę. My tu sobie rozmawiamy, a gdzieś za naszymi plecami przebiegają nosorożce. Słyszy­my ich tupot i to sprawia, że na­sza rozmowa, pozornie logicz­na i racjonalna, nie ogarnia ca­łości. Wydaje się nam, że w rozmowie docieramy do sedna, próbujemy jakoś ogarnąć rzeczywistość, a ona tak naprawdę ciągle się wymyka.

To podobnie jak w wierszu Herberta, który rozpoczynają słowa "najpiękniejszy jest przedmiot, którego nie ma".

- Właśnie ten wiersz spowo­dował, że dramat Ionesco jakoś się przed nami we wspólnej pracy rozżarzył - dodaje Cie­plak. - W tym sensie całe nasze przedsięwzięcie jest trochę opowieścią o teatrze, o zmaga­niu się z jego tajemnicą, która też ciągle nam się wymyka. Wy­braliśmy się więc ze studentami na wyprawę poszukiwawczą, bez gwarancji odnalezienia no­sorożców.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji