Artykuły

Pojedynek reportera z celebrytką

Nowa produkcja Fundacji Kamila Maćkowiaka to Wywiad w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego — dynamiczny spektakl o grze pozorów i granicach autokreacji.

Po odejściu z Teatru Jaracza Maćkowiak dał się poznać jako twórca monodramów — Divy Show, Amoku i Wraków. Z Niżyńskim właśnie się żegna, korzystając ze wsparcia Łódzkiego Centrum Wydarzeń (ostatnie spektakle — 16 i 17 listopada w Teatrze Nowym). Wywiad to drugi, po Ławeczce na Piotrkowskiej, dwuosobowy spektakl FKM. I pierwsza produkcja fundacji, w której nie występuje jej założyciel, spędzający coraz więcej czasu w pociągu relacji Łódź-Warszawa (aktor przygotowuje się do premiery Lekcji stepowania w Och-Teatrze Krystyny Jandy).

Historię Pierre'a i Katji po raz pierwszy opowiedział Theo van Gogh, w filmie z 2003 roku, według scenariusza Theodora Holmana. Dwa lata później nakręcono remake w reż. Steve'a Buscemiego. Adaptację sceniczną przygotował Stephen Lack i to właśnie ten scenariusz w przekładzie Marka Szalszy stał się bazą nowego spektaklu FKM.

Fabuła jest prosta. Były korespondent wojenny, obecnie redaktor działu politycznego gazety, ma zrobić wywiad z serialową gwiazdką, co oczywiście traktuje jako szykanę. Na dodatek gwiazdka solidnie się spóźnia, a na spotkanie przychodzi obwieszona torbami z Max Mary (product placement?). Traktując zlecenie jak najgorszą chałturę, Pierre lekceważy przeciwnika. Nie przygotował się do wywiadu, co na aktorkę działa jak płachta na byka. W apartamencie gwiazdki rozpoczyna się bezkompromisowy pojedynek, a zwycięzca może być tylko jeden. W tym świecie szczerość nie popłaca, a dobre intencje prowadzą do zguby. Wszystko jest na sprzedaż, zawsze należy zachować czujność i nigdy nie opuszczać pola gry.

Maćkowiak zaprosił do współpracy Pawła Ciołkosza, któremu nieobce są mechanizmy show-biznesu (gra w serialu Singielka) i Karolinę Sawkę (debiutowała jako Nel w filmie W pustyni i w puszczy, jeszcze w innej rzeczywistości, pozbawionej Facebooka, Plotka i Pudelka, a teraz studiuje w łódzkiej Szkole Filmowej). Widać, że jest między nimi chemia, na scenie czują się swobodnie, dbają o utrzymywanie napięcia. Dobrze udało im się oddać wymienność ról — kto kogo przepytuje, kto z kim prowadzi tytułowy wywiad? Być może różnica wieku pomiędzy aktorami powinna być większa. W scenariuszu on ma lat 45, ona 25, a więc mogłaby być jego córką, co — w kontekście pewnych wydarzeń z życia Pierre'a — nie jest bez znaczenia.

Zawodziński przedstawia walkę adwersarzy w teledyskowy, dynamiczny sposób, stosując filmowy montaż. Dobrym pomysłem było zastosowanie ekranu, na który rzutowany jest pulpit telefonu czy laptopa, dzięki czemu widz może podglądać działania bohaterów. Mrugnięciem do sympatyków FKM jest krótki fragment serialu, w którym występuje Katja. W Dobrych czasach, złych czasach partneruje jej Maćkowiak (aktor gra w Barwach szczęścia i ma jak widać do siebie dystans — ta scena rozbawiła publiczność).

Po obejrzeniu Wywiadu ma się wrażenie, że po upływie ponad dekady od premiery filmu van Gogha temat wręcz zyskał na aktualności. Dzięki mediom społecznościowym można dziś przecież zniszczyć przeciwnika w sekundę.

Kolejne spektakle w Akademickim Ośrodku Inicjatyw Artystycznych (ul. Zachodnia 54) - 23 listopada i 10 grudnia.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji