Artykuły

Warszawa. Po debacie poświęconej twórczości Hanocha Levina

15 grudnia w Instytucie Teatralnym odbyła się pierwsza debata poświęcona fenomenowi popularności izraelskiego autora i reżysera Hanocha Levina w Polsce.

Wystąpienia kilkunastu badaczy teatru, teorii literatury i reżyserów złożyły się na bogaty materiał analityczny, z którego wyłonił nam się Levin jako artysta totalny. Różnorodne tematy podejmowały wiele intrygujących kwestii, jak piękno smutku czy odsłony cielesności w dramatach tego autora, nie zabrakło też aspektów filozoficznych na przykładzie teorii Levinasa ani aspektu politycznego.

Joanna Zdrada z dwutygodniowym Filipkiem słodko śpiącym w ramionach odsłoniła założenia estetyczne i kulisy realizacji polskiej prapremiery spektaklu "Jakobi i Leidental" w tłum. Michała Sobelmana w Katowicach, granego do dzisiaj; prof. Anna Burzyńska, która w ostatniej chwili dołączyła, przekonała nas, że twórczość Levina warta jest poważnej książki naukowej, z uwagi na holistyczną wizję człowieka ponowoczesnego, polemizując z prof. Anną Kuligowską-Korzeniewską, która wyznała, że za ich obsceniczność nie lubi komedii rodzinnych Izraelczyka, stawiając dla przeciwwagi naturalistyczne dramaty żydowskiego pisarza wieku XIX - Szaloma Asza; doktorantka UJ - Justyna Biernat - pogłębiła swoim wystąpieniem naszą ciągle zbyt skromną wiedzę o niewystawionych w Polsce dramatach mitycznych Levina oraz ich silnym związku z tragedią i komedią starogrecką jednocześnie; tłumacz Michał Sobelman analizował na przykładzie "Morderstwa" społeczno-polityczny kontekst twórczości Hanocha w powiązaniu z biografią autora; Agnieszka Korytkowska-Mazur mówiła o ironii i paradoksie w świecie Levina, które jako środki wyrazu mogłyby zainspirować do warsztatowych poszukiwań metody grania postaci levinowskich. Reżyserka i założycielka teatru Barakah podzieliła się swoimi uwagami reżyserskimi z pracy nad Levinem, opowiadając o swoich trzech realizacjach.

Z powodu nagłego zastępstwa w roli Klitajmestry w spektaklu "Apollonia" Krzysztofa Warlikowskiego nie dotarła do nas Katarzyna Herman, która z perspektywy aktorki zamierzała nam powiedzieć za co kocha aktorki kochają grać w sztukach Levina, a szczególnie za co kocha Big Tuches, którą gra w spektaklu "Jakobi i Leidental" w reżyserii Marcina Hycnara, który spotkał się z gorącym przyjęciem publiczności polskiej i izraelskiej, a który od nowego roku jest zagrożony bezdomnością.

W imieniu całej trójki aktorów tego spektaklu zwracam się do wszystkich teatrów polskich o gościnność i deklaruję wszelką pomoc organizacyjną. To spektakl, który zasługuje na obecność.

Wszystkie tytuły wystąpień są wymienione na naszym FB i stronie Instytutu. Debatę rozpoczęła dr. Barbara Świąder-Puchowskiej z Uniwersytetu Gdańskiego referatem na temat kluczy interpretacyjnych wystawionych w Polsce dramatów Levina na przestrzeni kilkunastu lat, a zwieńczyła gorąca dyskusja, która dzięki dociekliwym pytaniom prowadzącej pogłębiła analizę spektakli pod kątem filozoficznym, estetycznym oraz metod gry aktorskiej. Wszak nie zapominajmy, że Levin sam bywał aktorem!

Zapraszamy do kontaktu za pośrednictwem FB lub skrzynki pocztowej ADiTu: a w związku wyczerpanym nakładem pierwszej antologii, pt.: JA, TY I NASTĘPNA WOJNA, zainteresowanych informujemy o planowanym wznowieniu i możliwości zapisów. Dostępne są zbiory: "Królestwo wszechwanny", Udręka życia i i inne dramaty rodzinne" oraz "Wielka Nierządnica Babilońska i inne sztuki mityczne". Przewidując dalszy rozwój twórczej refleksji nad "kosmosem Levinowskim", wszystkim serdecznie dziękuję za pionierski wkład, a tych którzy 15 grudnia nie mogli być z nami, zapraszamy do kręgu wtajemniczonych!

Z okazji 74. urodzin Hanocha 18 grudnia (wczoraj) życzymy nieskończonego żywota w dobrej pamięci tych, którzy potrafią się rozkoszować jego tekstami.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji