Artykuły

Poznań. Wkrótce premiera "Rozwodu Figara" w Wielkim

Mistrz europejskiej reżyserii operowej, David Pountney, powraca do Teatru Wielkiego w Poznaniu z autorskim projektem. Dwa lata po premierze "Portretu" Mieczysława Weinberga, 17 lutego odbędzie się polska prapremiera "Rozwodu Figara" rosyjskiej kompozytorki młodego pokolenia Eleny Langer.

Misternie skonstruowana intryga libretta autorstwa Davida Pountneya (na zdjęciu) przedstawia losy postaci znanych z oper Rossiniego i Mozarta, zamykając trylogię o Figarze.

Sztorm rewolucji obnaża obsesje i rozterki natury ludzkiej w polskiej premierze współczesnej opery "Rozwód Figara", prezentowanej w ramach cyklu "Opera więcej niż teatr".

W kraju targanym rewolucją tajemniczy Major usiłuje doprowadzić arystokratyczną rodzinę Almavivy do rozpadu. Źródłem jego władzy nad ludźmi jest znajomość ich głęboko skrywanych tajemnic. Major nie zawaha się knuć podstępnych intryg, użyć szantażu i manipulować uczuciami bohaterów. Zamek Almavivy, niegdyś miejsce gorących romansów i szalonych zabaw, zostaje przemieniony w przytułek dla psychicznie chorych. Czy w porewolucyjnej rzeczywistości jest jeszcze miejsce na miłość, zaufanie i szczęście rodzinne?

"Rozwód Figara" (Figaro Gets a Divorce) to owoc współpracy rosyjskiej kompozytorki młodego pokolenia Eleny Langer oraz jednej z najbardziej uznanych osobowości współczesnej opery, brytyjskiego librecisty i reżysera Davida Pountneya. Spektakl został stworzony jako zwieńczenie trylogii o Figarze i jest kontynuacją losów postaci znanych z "Cyrulika sewilskiego" Rossiniego i "Wesela Figara" Mozarta. Ta poetycka parabola społeczeństwa w momencie przewrotu ukazuje indywidualne konsekwencje wielkich wydarzeń historycznych. Misternie skonstruowana intryga libretta przywołuje atmosferę filmów Pasoliniego. Kompozycja Eleny Langer nawiązuje do tradycji wielkich oper neoklasycznych, z dziełami Strawińskiego i Brittena na czele, mistrzowsko łącząc operową wokalistykę i XX-wieczny symfonizm z teatralną ironią i groteską.

Production originated at Welsh National Opera and Grand Théâtre de Genve.

***

Artystyczną specjalnością brytyjskiego reżysera jest odkrywanie mniej znanych perełek repertuaru i tworzeniu autorskich projektów opery współczesnej. Swoimi wystawieniami oper "Portret" (Opera w Poznaniu, sezon 2013/14) i "Pasażerka", Pountney spopularyzował twórczość Mieczysława Weinberga w Europie.

W swoim dorobku inscenizacyjnym ma również nową interpretację "Strasznego Dworu" Moniuszki i "Króla Rogera" Szymanowskiego. Jego wystawienia święciły sukcesy na wiodących scenach operowych świata, takich jak Royal Opera House Covent Garden w Londynie, Metropolitan Opera w Nowym Jorku i Staatsoper w Wiedniu. Pountney był wieloletnim dyrektorem prestiżowego festiwalu operowego w Bregenz, a obecnie wyznacza artystyczne horyzonty Welsh National Opera w Cardiff. Za wybitne zasługi dla kultury został odznaczony prestiżowym Orderem Imperium Brytyjskiego i francuskim Orderem Sztuki i Literatury.

--

Tuż przed premierą - 17 II 2017 o godz. 18:00 zapraszamy Państwa na spotkanie z Davidem Pountneyem, które odbędzie się w Sali im. Wojciecha Drabowicza. Moderatorem rozmowy będzie dramaturg Krystian Lada.

Z kolei w sobotę 18 II 2017 o godz. 16:00 w Malarni Teatru Wielkiego w Poznaniu odbędzie się niezwykłe spotkanie z cyklu STANY ZJEDNOCZONE OPERY: KOBIETY TWORZĄ OPERĘ. Pośród gości zasiądzie laureatka tegorocznego Paszportu Polityki - Marzena Diakun oraz kompozytorki: Elżbieta Sikora i Katarzyna Głowicka. Podczas spotkania ze swoim recitalem wystąpi niezrównana interpretatorka muzyki współczesnej Joanna Freszel.

Prowadzenie: Monika Pasiecznik i Krystian Lada

Wstęp wolny

--

17 lutego 2017 - premiera w Polsce

19 lutego 2017

26 lutego 217

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji