Orkiestra Ósmego Dnia
TRZYOSOBOWA orkiestra, już poprzez ten fakt jest to nietypowa formacja artystyczna. Ostatnie sukcesy Jana A. P. Kaczmarka, Grzegorza Banaszaka i Macieja Talagi w jednej z najbardziej nobilitujących sal koncertowych - londyńskiej Queen Elizabeth Hall zwróciły na "Orkiestrę Ósmego Dnia" po raz kolejny uwagę światowej krytyki muzycznej. Grają w powstałym w Stanach Zjednoczonych, związanym z kontrkulturą stylu New Age, wykonując własną, oryginalną muzykę na gitarze akustycznej, fletach prostych, instrumentach perkusyjnych oraz fidoli Fishara i oryginalnym instrumencie, zwanym newkaczem.
Nieskrępowana improwizacja muzyczna o silnym ładunku emocjonalnym połączona z różnorodnymi poszukiwaniami scenicznego wyrazu (m.in. instalacje wideo), to konsekwentnie realizowane zasady indywidualnej koncepcji muzyki zespołu. Działaniem tego rodzaju był chociażby koncert-spektakl przygotowany przez orkiestrę wspólnie z włoskim rzeźbiarzem Donato Sartori podczas Biennale Weneckiego w 1980 roku. Stal się on finałowym wydarzeniem festiwalu, gromadząc na placu Św. Marka 50 tysięcy osób. Muzyka Jana A. P. Kaczmarka użyta zestala także w kilku filmach i trzydziestu spektaklach teatralnych - od wielkiej polskiej romantyki - "Dziadów" i "Nieboskiej Komedii" w poznańskim Teatrze Polskim przez "Teatr czasów Nerona i Seneki" w stołecznym Teatrze Dramatycznym po teatr awangardy i eksperymentu jak Scena Plastyczna KUL w Lublinie. "Orkiestra Ósmego Dnia" nagrała trzy płyty: "Music For The End" - w Chicago (w Polsce ukazała się pod tytułem ,Muzyka na koniec"), "At The Last Gate" z Krzysztofem Ścierańskim i "Czekając na kometę Halleya". Polskie Nagrania już niebawem wydadzą kolejny krążek zespołu pod tytułem "Siedem tańców dla Nowego Świata". W przygotowaniu jest także pierwsza płyta compactowa "Orkiestry" powstająca we współpracy z wytwórnią holenderską.
W 11 roku działalności poznańskiej "Orkiestry Ósmego Dnia" życzymy trzem muzykom dalszych sukcesów.