Artykuły

Warszawa. Teatr Powszechny podsumowuje sezon

Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera przygotował list do publiczności podsumowujący działania w sezonie 2016/2017.

Szanowni Państwo,

sezon 2016-2017 rozpoczęliśmy od zdobycia Złotego Yoricka dla "Juliusza Cezara" w reżyserii Barbary Wysockiej za najlepszą inscenizację szekspirowską, zakończymy go natomiast pokazami "Wściekłości" na otwarcie Biennale Teatro w Wenecji, podczas którego Maja Kleczewska odbierze Srebrnego Lwa za "innowacje w teatrze".

W ostatnich miesiącach zaproponowaliśmy Państwu premiery 7 spektakli: "Wściekłość" Elfriede Jelinek w reż. Mai Kleczewskiej, "Strachu NIE MA" na podstawie słowa mówionego wdów z Vrindavan w opracowaniu Magdy Fertacz i w reż. Łukasza Chotkowskiego, "Kuroń. Pasja według św. Jacka" Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk w reż. Pawła Łysaka, "Klątwa" na motywach dramatu Stanisława Wyspiańskiego w reż. Olivera Frljicia, "Mewa" Antona Czechowa w reż. Wojciecha Farugi, "Chłopi" według Władysława Stanisława Reymonta w reż. Krzysztofa Garbaczewskiego oraz "Upadanie" w reż. Árpáda Schillinga.

W polu naszych zainteresowań pozostawały tematy: konserwatywnej rewolucji i odradzających się fundamentalizmów, podziałów klasowych, tożsamości budowanej na podziale i wykluczeniu, a przede wszystkim kryzysu demokracji i braku idei, która jasno określałaby przyszłość. Podejmowaliśmy je nie tylko w kolejnych premierach, ale także poprzez działania w ramach Festiwalu Sztuki i Społeczności "Miasto Szczęśliwe" oraz Ogrodu Powszechnego przed teatrem. Właśnie rozpoczęła się trzecia edycja Festiwalu Otwarta Ząbkowska, realizowanego w ramach miejskiego Zintegrowanego Programu Rewitalizacji Warszawy. Teatr Powszechny jest organizatorem festiwalu we współpracy z praskimi animatorami, artystami i organizacjami pozarządowymi. Otwarta Ząbkowska odbywać się będzie podczas wybranych pięciu wakacyjnych weekendów.

Idea wyjścia z budynku teatralnego, realizowanie projektów artystycznych w przestrzeni miejskiej i realna współpraca z mieszkańcami są nieodłączną częścią naszego programu. Równie istotna jest dla nas współpraca ze Strefą WolnoSłową, organizacją pracującą z migrantami i uchodźcami w Warszawie, podejmującą szereg inicjatyw artystyczno-integracyjnych i informacyjnych, zwalczających ksenofobię i rasizm. Ważnym wydarzeniem był koordynowany przez Teatr Powszechny Kongres Kultury 2016, podczas którego spotkały się różnorodne środowiska z całej Polski, by zdiagnozować stan kultury i debatować nad kierunkami jej przemian. Wierzymy, że wszystkie te wartościowe przedsięwzięcia społeczne Teatru Powszechnego, podobnie jak - czasami burzliwe - dyskusje towarzyszące pokazom "Klątwy", są istotne dla spełniania misji teatru publicznego, a także służą debacie nad kształtem demokracji w Polsce. Dzięki tym wydarzeniom Teatr Powszechny stał się rzeczywistym forum społecznej zmiany, a nie tylko kulturalnym miejscem reprezentacji wybranych problemów w laboratoryjnych warunkach oddzielającym się od przestrzeni konfliktu i polityczności. Wierzymy, że krytyka wspólnotowych mitów i ujawnianie konfliktów społecznych są jednymi z podstawowych zadań publicznej instytucji kultury. Zamierzamy nadal konsekwentnie realizować nasze założenia: tworzyć miejsce przyjazne i otwarte dla wszystkich, promujące różnorodność; miejsce, w którym rozmawia się na gorące tematy, wspiera zaangażowanie społeczne i aktywność obywatelską.

Cieszymy się, że poza własnymi spektaklami i wydarzeniami artystyczno-społecznymi, mogliśmy też gościć w Teatrze Powszechnym Międzynarodowy Festiwal Teatrów dla Dzieci i Młodzieży KORCZAK, spektakle Teatru Montownia, 3. Konferencję Kultura i Rozwój, Międzynarodowy Festiwal Literatury Apostrof, a także kontynuować współpracę z klubem muzycznym Mózg Powszechny. Wszystkim naszym partnerom serdecznie dziękujemy!

Nasze działania wywoływały żywe dyskusje o oddziaływaniu ogólnopolskim i międzynarodowym. Potwierdzeniem rosnącej rangi Teatru Powszechnego jest wysoka frekwencja, a także liczne zaproszenia na najważniejsze festiwale polskie i zagraniczne oraz zdobyte nagrody. Wśród najcenniejszych wymienić należy: Złotego Yoricka dla "Juliusza Cezara" na XX Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku, nagrodę za reżyserię spektaklu "Każdy dostanie to, w to wierzy" podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia w Krakowie, "Okulary Równości" ("Za konsekwentną wizję <>, obronę wolności słowa i wolności tworzenia, a w szczególności za przedstawienia: <> oraz <>"), nagrodę Przewodniczącego Rady Miasta Szczecin dla spektaklu "Każdy dostanie to, w co wierzy" podczas 52. Przeglądu Teatru Małych Form KONTRAPUNKT, a także Grand Prix "Złota Kieszeń" dla Katarzyny Borkowskiej za najlepszą scenografię i kostiumy do "Ksiąg Jakubowych" w reż. Eweliny Marciniak podczas Festiwalu Scenografii i Kostiumów "Scena w Budowie" w Lublinie.

"Strachu NIE MA" (zrealizowane we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza i Teatrem Kasba Arghya) miało swoją premierę w Kalkucie. Owacjami zostały przyjęte dwa pokazy "Klątwy" w Gorki Theater w Berlinie. Już wkrótce zaprezentujemy "Wściekłość" w Wenecji, a "Klątwę" w Pradze. Cieszy nas również, że w najbliższym sezonie rozpoczniemy międzynarodowy projekt "Atlas of Transitions", realizowany w ramach programu "Kreatywna Europa" wspólnie z: Emilia Romagna Teatro Fondazione, Cantieri Meticci, Alma Mater Studiorum - Universit di Bologna, Le Channel scne nationale de Calais, Backa Teater - Göteborgs Stadsteater, A.T.K (European Association of Albanian contemporary theatre), Tjeter Vizion, Théâtre de Lige, Motus Terrae.

Nowy sezon artystyczny zainaugurujemy we wrześniu premierą "Mefista" w reż. Agnieszki Błońskiej w adaptacji Joanny Wichowskiej. Później zaprosimy Państwa na nowe spektakle w reżyserii m.in. Wiktora Rubina, Michała Zadary, Cezarego Tomaszewskiego, Barbary Wysockiej, Agnieszki Jakimiak, Justyny Sobczyk i Jakuba Skrzywanka, Weroniki Szczawińskiej, a także na prapremierę adaptacji tekstów Ziemowita Szczerka w reżyserii Pawła Łysaka. Jesienią odbędzie się zakończenie drugiej edycji Festiwalu Sztuki i Społeczności "Miasto Szczęśliwe", a jego zwieńczeniem będzie "Forum Przyszłości Kultury", podczas którego podejmiemy dyskusję nad perspektywami rozwoju wolnej kultury w Polsce.

Bądźcie z nami!

Dyrekcja i Zespół

Teatru Powszechnego im. Zygmunta Hübnera w Warszawie

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji