Artykuły

Poznań. Tomasz Konieczny w Teatrze Wielkim

18 czerwca w Teatrze Wielkim w Poznaniu wystąpi Tomasz Konieczny. Artysta obdarzony wyjątkowym bas-barytonem występuje w różnorodnym repertuarze, aczkolwiek to partie wagnerowskie są jego specjalnością.

Tomasz Konieczny od dziesięciu lat związany jest z wiedeńską Staatsoper, gdzie debiutował w sezonie 2008/2009 w "Pierścieniu Nibelunga" Richarda Wagnera. Recenzenci zgodnie określili jego debiut jako sensacyjny. Na początku 2019 odebrał tytuł honorowy Österreichischer Kammersänger przyznawany wybitnym śpiewakom.

Artysta obdarzony wyjątkowym bas-barytonem występuje w różnorodnym repertuarze, aczkolwiek to właśnie partie wagnerowskie są jego specjalnością.

Niewiele dzieliło Koniecznego od kariery na całkiem innej scenie. Nim podjął się nauki na warszawskiej Akademii Muzycznej, studiował aktorstwo w Łodzi. Jako aktor debiutował u Andrzeja Wajdy w "Pierścionku z orłem w koronie".

Artysta regularnie występuje na najważniejszych scenach muzycznych na całym świecie. W lipcu 2018 wraz z Piotrem Beczałą zaśpiewał w Bayreuth. Był to pierwszy występ Polaków na słynnym wagnerowskim festiwalu. W marcu 2019 Konieczny debiutował na scenie nowojorskiej Metropolitan Opera.

Wybrane recenzje po debiucie w spektaklu "Złoto Renu" Richarda Wagnera, który miał miejsce 9 marca w Metropolitan Opera:

"Najbardziej imponujący był oszałamiający debiut Tomasza Koniecznego jako Albericha, który zaprezentował całkowitą przemianę wokalną i dramatyczną swojej postaci w ciągu tego popołudnia."

- Eric C. Simpson, New York Classical Review

"Wyróżniającym się członkiem obsady był Tomasz Konieczny, potężny bas w przełomowym debiucie jako Alberich. () Konieczny stworzył Albericha szyderczego i niebezpiecznego."

- Anthony Tommasini, The New York Times

"Trzeba przyznać, że Tomasz Konieczny wyczarował jeden z najlepszych spektakli sezonu w Metropolitan Opera, tworząc bogaty portret tragicznej postaci."

- David Salazar, Opera Wire

Dodajmy, być może nieskromnie, że to właśnie na scenie pod Pegazem miał miejsce debiut operowy Tomasza Koniecznego. W 1997 roku wykonywał on tytułową partię w "Weselu Figara". Z tym większą radością czekamy na koncert w jego wykonaniu.

***

Data: 18.06.2019, godz. 19:00

Miejsce: Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu

wykonawcy:

Tomasz Konieczny - bas-baryton

Gabriel Chmura - dyrygent

Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu

Program:

I CZĘŚĆ

Richard Wagner "Tannhäuser" uwertura

Richard Wagner "Tannhäuser" pieśń Wolframa Wie Todesahnung O du, mein holder Abendstern

Richard Strauss "Der Rosenkavalier" walce

Richard Strauss "Arabella" monolog Mandryki Wenn aber das die Folge wär, gewesen

II CZĘŚĆ

Stanisław Moniuszko "Paria" uwertura

Stanisław Moniuszko "Kozak"

Stanisław Moniuszko "Stary kapral"

Richard Wagner "Götterdämmerung" Morgendämmerung und Siegfrieds Rheinfahrt

Richard Wagner "Die Walküre" Pożegnanie Wotana Leb wohl, du kühnes, herrliches Kind

https://opera.poznan.pl/pl/tomasz-konieczny

https://www.facebook.com/events/2353813307982990/

***

TOMASZ KONIECZNY - BASBARYTON, urodził się 10.01.1972 w Łodzi, studiował aktorstwo w PWSFTviT w Łodzi, śpiew solowy w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz w Wyższej Szkole Muzycznej im. Carla Marii von Webera w klasie śpiewu solowego Prof. Christiana Elßnera w Dreźnie.

Debiutował jako aktor w filmie Andrzeja Wajdy pt. "Pierścionek z Orłem w Koronie". Następnie występował jako aktor w licznych produkcjach filmowych, telewizyjnych i teatralnych w Polsce; między innymi jako Tristan w telewizyjnej adaptacji "Tristana i Izoldy" w reżyserii Krystyny Jandy.

Tomasz Konieczny pracował także jako reżyser teatralny. Wyreżyserował między innymi sztukę Corneille'a "Cyd" w Teatrze Adekwatnym w Warszawie w roku 1996.

Konieczny był stypendystą wielu polskich i niemieckich fundacji w tym między innymi; Polskiego Ministra Kultury i Sztuki w roku 1997, Fundacji Alfreda Toepfera (Niemcy) w latach 1998-2000, Fundacji Kultury i Sztuki banku Stadtsparkasse Dresden w Niemczech w roku 1999. Jako śpiewak zdobył także, 13 listopada 1998, II nagrodę podczas Trzydziestego Trzeciego Konkursu Wokalnego im. Antonina Dvořaka w Karlovych Varach. W październiku 2004 Konieczny zostaje wyróżniony Nagrodą im. Arnolda Petersena za Wyjątkowe Osiągnięcia Artystyczne w Teatrze Narodowym w Mannheim.

Jako śpiewak operowy zadebiutował partii tytułowej w operze Mozarta "Wesele Figara" w Teatrze Wielkim w Poznaniu w grudniu 1997. W Niemczech debiutował w styczniu 1999 w Operze w Lipsku partią Kecala w "Sprzedanej narzeczonej" Bedřicha Smetany. Zaraz potem został na tej scenie zaangażowany na stałe w latach 1999-2000. W roku 2000 Konieczny otrzymuje angaż do Teatru Miejskiego w Lubece gdzie jako bas śpiewa: Procida w "Nieszporach Sycylijskich" Verdiego, Pandolfe w "Kopciuszku" Masseneta, Oresta w "Elektrze" Straussa, Ramphisa w "Aidzie" Verdiego jak również wszystkie znaczące partie basbarytonowe w "Nosie" Szostakowicza. Towarzyszą temu występy gościnne w teatrach: Teatr St.Gallen jako Procida, Teatr w Halle jako Sarastro w "Czarodziejskim flecie" Mozarta, Teatr w Chemnitz jako Pandolfe, Teatr Narodowy w Mannheim jako Colline w "Cyganerii" Pucciniego.

Z początkiem sezonu teatralnego 2002/2003 zostaje zaangażowany na stałe w Teatrze Narodowym w Mannheim gdzie usłyszeć go można w takich partiach operowych jak: Orestes w "Elektrze", Pimen w "Borysie Godunowie" Musorgskiego, Sarastro w "Czarodziejskim flecie", Król Marek w "Tristanie i Izoldzie" Wagnera, Amfortas w "Parsifalu" Wagnera, Wotan w tetralogii "Pierścień Nibelunga" Wagnera, Osmin w "Uprowadzeniu z Seraju" Mozarta, Inkwizytor w "Don Carlosie", Melitone w "Mocy Przeznaczenia", Jochanaan w "Salome" Straussa.

W lutym 2005 debiutuje jako Sarastro w Operze w Stuttgarcie, we wrześniu 2005 jako Osmin w Operze Niemieckiej nad Renem Düsseldorf/Duisburg. W teatrze tym śpiewa także Melitone w "Mocy Przeznaczenia" oraz Wotana w "Złocie Renu" (premiery wiosną 2006). W marcu 2006 debiutuje Konieczny w Operze Praskiej w premierze "Nieszporów sycylijskich" Verdiego jako Giovanni da Procida. Opera Niemiecka nad Renem angażuje go na stałe w okresie 2006-2014. Partie w tym teatrze to: Bottom ("Sen nocy letniej" Brittena), Kurwenal ("Tristan i Izolda"), Golaud ("Pelleas i Melisanda" Debussy'ego), Selim ("Turek we Włoszech"), Amfortas ("Parsifal"), Barak ("Kobieta bez cienia" Straussa), Balstrode ("Peter Grimes" Brittena), Holender ("Latający Holender" Wagnera), tytułowa rola w "Falstaffie" Verdiego czy Escamillio ("Carmen" Bizeta). W czerwcu 2006 debiutuje w Budapeszcie podczas I Budapesztańskich Dni Wagnerowskich jako Amfortas w "Parsifalu" pod dyrekcją muzyczną Adama Fischera. W październiku 2007 zadebiutował w Filharmonii Narodowej w Warszawie jako Eremit ("Wolny strzelec" Webera) pod dyrekcją muzyczną Antoniego Wita, w styczniu 2008 jako Alberyk ("Pierścień Nibelunga") w Semperoper w Dreźnie pod dyrekcją Petera Schneidera, a w lipcu 2008 w roli Dr. Kolenatego w "Sprawie Makropulos" Janáčka w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego w Teatro Real w Madrycie. Kolejny, sensacyjny debiut w roli Alberyka miał miejsce w Deutsche Oper Berlin w kwietniu 2010. W maju-czerwcu 2010 występował ponownie w Operze Praskiej w premierze "Tristana i Izoldy" jako Kurwenal. Także w 2010 miał miejsce jego debiut w Czterech Wcieleniach Złego ("Opowieści Hoffmanna" Offenbacha) w Teatrze Narodowym w Pradze. W 2011 Konieczny przygotował kolejną premierę w tym teatrze. Jego kreacja Amfortasa w "Parsifalu" zakończyła się spektakularnym sukcesem artystycznym. W 2011 śpiewak zadebiutował także w Opéra National de Paris jako Biterolf ("Tannhäuser" Wagnera), w 2012 w Waszyngtonie jako Pizarro w koncertowym wykonaniu "Fidelia" Beethovena pod dyrekcją muzyczną Christopha Eschenbacha, następnie podczas festiwalu Salzburger Festspiele jako Stolzius w "Żołnierzach" - dziele niemieckiego kompozytora Bernda Aloisa Zimmermanna oraz we wrześniu 2012 w Teatrze Narodowym w Monachium - Bayerische Staatsoper München po raz kolejny w roli Pizarra w operze "Fidelio".

W roku 2013 ukazują się na rynku dwa znaczące nagrania "Pierścienia Nibelunga". W jednym z nich, pod dyrekcją Marka Janowskiego wydanym przez Pentatone Classics, Konieczny wykonuje partię Wotana, w drugim nagraniu pod batutą Christiana Thielemanna, wydanym przez Deutsche Grammophon artysta śpiewa partię Alberyka. To precedens na rynku płytowym, oba nagrania spotykają się z ogromnym uznaniem słuchaczy i krytyki. Z początkiem 2014 Konieczny błyskotliwie debiutuje w Carnegie Hall w Nowym Jorku jako Jochanaan w koncertowym wykonaniu "Salome" by latem tego roku z sukcesem powrócić na Salzburger Festspiele, najpierw jako Komandor w "Don Giovannim" Mozarta a później jako Pizarro w "Fideliu" i Jupiter w "Miłości Danae" Straussa. Jako Jupiter śpiewak odnosi ogromny sukces. Rok 2015 przynosi kolejne nagranie płytowe "Złota Renu" pod dyrekcją Sir Simone´a Rattle´a (także i to nagranie spotkało się z bardzo pozytywnym przyjęciem krytyki oraz melomanów). W październiku 2015 debiutuje w Lyric Opera of Chicago w tytułowej partii w "Wozzecku" Berga. Amerykańska prasa pisze jednomyślnie o ogromnym sukcesie całej produkcji oraz śpiewającego rolę tytułową Tomasza Koniecznego. W maju 2016 debiutuje w mediolańskiej La Scali jako Komandor w "Don Giovannim" a w październiku w Canadian Opera Company w Toronto jako Mandryka w "Arabelli" Straussa. Rok 2018 przynosi jego debiut w roli Wotana w "Walkirii" Wagnera w Teatrze Capitole w Tuluzie oraz w marcu 2018 debiut w New National Theatre Tokyo w Czterech Wcieleniach Złego w "Opowieściach Hoffmanna". Ogromnym sukcesem zakończyły się trzy kolejne debiuty artysty w 2018: podczas premiery otwierającej Festiwal w Bayreuth w roli Telramunda w "Lohengrinie" Wagnera, w roli Ojca w koncertowym wykonaniu "Jasia i Małgosi" Humperdincka podczas Międzynarodowego Festiwalu w Edynburgu, oraz koncert promujący CD "Podróży zimowej" Schuberta do słów Stanisława Barańczaka podczas Festiwalu "Chopin i Jego Europa".

Na nośnikach DVD oraz Bluray wydane zostają kolejne dwa albumy: "Lohengrin" pod dyrekcją muzyczną Christiana Thielemanna, z Anną Netrebko i Piotrem Beczałą oraz "Miłość Danae" Straussa pod dyrekcją muzyczną Franza Welser-Mösta z Koniecznym jako Jupiterem oraz Krasimirą Stoyanową jako Danae. W grudniu 2017 Konieczny nagrywa wraz z pianistą Lechem Napierałą, cykl pieśni Barańczaka pt. "Podróż zimowa" do muzyki Schuberta dla Instytutu Chopina w Warszawie.

Wiener Staatsoper jest dla Koniecznego praktycznie od 2009 artystycznym domem. Partie w których tu występuje to: Jack Rance ("Dziewczyna ze Złotego Zachodu" Pucciniego), Wotan, Amfortas, Holender, Scarpia ("Tosca" Pucciniego), Mandryka, Jochanaa. Jest jednym z ulubieńców wiedeńskiej publiczności.

Austriacka Rada Ministrów przyznaje Koniecznemu 3 maja 2017 honorowe obywatelstwo tego kraju. W dniu 16 stycznia 2019 na wniosek dyrekcji Wiener Staatsoper Konieczny otrzymuje najwyższe przyznawane w niemieckojęzycznym środowisku operowym odznaczenie zawodowe - tytuł Österreichischer Kammersänger. Śpiewak jest obok Jana Kiepury jednym z nielicznych Polaków, którym przyznano ten tytuł w Wiedniu.

Konieczny jako aktywny wykonawca dzieł oratoryjnych oraz pieśni, występował m.in. pod batutami takich dyrygentów jak: Kent Nagano w "Pasji według Św. Mateusza" Bacha w Sao Paulo i Rio de Janeiro w Brazylii, Marek Janowski w "IX Symfonii" Beethovena w Berlinie, Daniele Gatti w "Requiem" Verdiego w Musikverein w Wiedniu, Krzysztof Penderecki w "Siedmiu bramach Jerozolimy" czy w "Pasji Łukaszowej" wraz z Sinfonią Varsovią. Do repertuaru Koniecznego należą pieśni Rachmaninowa, Straussa, Mahlera, Beethovena, Pendereckiego, Twardowskiego, Moniuszki, Schuberta, Mussorgskiego.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji