Artykuły

Warszawa. Ruch w Instytucie z Katarzyną Sitarz

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zaprasza w cztery kolejne poniedziałki kwietnia na warsztaty Katarzyny Sitarz "Między ciałem a głosem: ćwiczenia (w) ruchu uwagi" w ramach cyklu "Ruch w Instytucie 2019".

Terminy: 1, 8, 15, 29 kwietnia

Praktyki dotyczące relacji głosu, ciała, ruchu i wyobraźni. Wielopoziomowa obecność ciała i głosu w ruchu oraz ich zdolności komunikowania się. Rozwijanie uważności, percepcji i wrażliwości. Zajęcia są częścią projektu badawczego MIĘDZY CIAŁEM A GŁOSEM realizowanego w ramach Stypendium Badawczego Grażyny Kulczyk 2019.

Ruch w Instytucie 2019 to kontynuacja programu, który rozpoczął się w marcu 2017 roku. W tej odsłonie proponujemy dwa cykle: kwiecień-czerwiec oraz wrzesień-grudzień.

Zajęcia będą odbywać się w poniedziałki* od 9.00 do 11.00.

*z wyjątkiem wtorku 12 listopada

Sprzedaż biletów odbywa się za pośrednictwem serwisu GoOut.

BILETY

pojedyncze zajęcia - 30 zł (osoby powyżej 60 roku życia - 15 zł)

karnet na miesiąc - 100 zł

karnet na cykl wiosenny- 290 zł (250 zł w przedsprzedaży)

INFORMACJE: ruch@instytut-teatralny.pl.

***

O WARSZTATACH W PYTANIACH DO CHOREOGRAFKI I JEJ ODPOWIEDZIACH:

Prowadząca: Katarzyna Sitarz

1. Czym jest dla Ciebie choreografia?

Współczesna sztuka choreograficzna jest dla mnie poszerzoną obserwacją i praktyką zjawisk oraz procesów wydarzających się wokół lub w nas, lecz niekoniecznie dostrzegalnych lub namacalnych w chwili doświadczania. Choreografia jest dla mnie pracą nad "polityką sensoryczną" zarówno performera, jak i widza-współuczestnika oraz pytaniem o to, jak mogę na nią wpływać lub ją kształtować. Jest świadomym ćwiczeniem percepcji, wyobraźni i wrażliwości oraz narzędziem generowania i formowania treści artystycznej wypowiedzi.

2. Co jest według Ciebie najistotniejsze w pracy z aktorem/ performerem w teatrze?

Pracując w teatrze z aktorem/ performerem interesuje mnie jego indywidualny potencjał oraz wzbogacenie lub rozwinięcie potrzebnych mu narzędzi. Zakładając, że ciało każdego z nas jest inteligentnym, twórczym instrumentem, ogromnym rezonatorem i odbiornikiem jednocześnie, jak również przestrzenią ekspresji i rozwoju, narzędziem dostępnym dla każdego, bez względu na wiek, pochodzenie, status społeczny czy sytuację ekonomiczną, kluczowa jest dla mnie praca nad umiejętnością angażowania się, przenoszenia uwagi oraz komunikacji z widzem.

3. Na czym chciałabyś/chciałbyś skupić się podczas prowadzonych przez siebie zajęć?

Podczas zajęć zaproponuję zgłębiane przeze mnie praktyki dotyczące relacji głosu, ciała, ruchu i wyobraźni oraz ich performatywnego potencjału poszerzone o rozwijającą się wiedzę o człowieku i mechanizmach, które na niego wpływają lub nim rządzą. Bazując na zadaniach i narzędziach improwizacyjnych oraz rozmaitych technikach somatycznych, będziemy badać możliwości wielopoziomowej obecności ciała i głosu w ruchu, ich zmienności i stałości, jak również zdolności komunikowania się w wymiarach politycznym, społecznym, emocjonalnym i estetycznym. Na zajęciach będziemy rozwijać zdolność do obserwowania i odczuwania przyjemności jako bodźca do podejmowania decyzji.

KATARZYNA SITARZ

Niezależna tancerka, performerka, choreografka. Absolwentka Rotterdam Dance Academy w Holandii. Studiowała filologię słowiańską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz uczestniczyła w pierwszej edycji eksperymentalnego programu sztuk performatywnych SMASH Berlin. Stypendystka holenderskiego Ministra Kultury i Edukacji oraz polskiego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w programie danceWEB 2010 w Wiedniu oraz Tanja Liedtke Foundation w Australii. Nominowana do programu The Rolex Mentor and Protégé Arts Initiative, pracowała z amerykańską choreograf Trishą Brown. Współpracuje m.in. z zespołem Kud Ljud, Teatrem MAAS w Rotterdamie, Rui Horta, Cecilią Moisio, Izą Chlewińską czy improwizatorem Andrew Morrishem i Lisą Nelson. Regularnie tworzy, występuje i prowadzi warsztaty w Europie, goszcząc również w Brazylii, Argentynie, USA, Kanadzie i Azji. Od wielu lat zgłębia tajniki tradycyjnego śpiewu, w szczególności białego głosu, który też eksploruje w swoich artystycznych działaniach. W 2016 w ramach Solo Projekt Plus w Art Stations Foundation w Poznaniu stworzyła solową pracę Per-sona. Obecnie w ramach Stypendium Badawczego Grażyny Kulczyk 2019 kontynuuje badania dotyczące relacji ciała i głosu człowieka, zarówno na poziomie fizycznym, jak również naukowym i kulturowym.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji