Artykuły

Warszawa. Konkurs Moniuszkowski w TW-ON

W niedzielę 5 maja obchodzimy 200. urodziny Stanisława Moniuszki. W wielu polskich miastach odbędą się uliczne festyny i koncerty. Wieczorem w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej zostanie otwarty 10. Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki.

Festyny i koncerty odbędą się w miastach i miasteczkach od Pomorza Zachodniego po Podkarpacie, od Dolnego Śląska po Podlasie. A stołeczna ulica Moniuszki, tuż kolo Filharmonii Narodowej, przemieni się w Jarmark Moniuszkowski ze śpiewem, tańcem i koncertem carillonów.

Wieczorem w Teatrze Wielkim

- Operze Narodowej posłuchamy laureatów poprzednich edycji Konkursu Moniuszkowskiego: wystąpią m.in. sopranistka Ewa Tracz, Jakub Józef Orliński, wschodząca gwiazda wśród kontratenorów i nowy Król Roger, bas-baryton Łukasz Go-liński. W programie gali - Stanisław Moniuszko.

Z WARSZAWY W ŚWIAT

Konkurs wymyślony przez śpiewaczkę i reżyserkę Marię Fołtyn, gorącą propagatorkę talentu twórcy "Halki", odbędzie się dziesiąty raz i ta jubileuszowa odsłona będzie miała wyjątkową rangę.

Z roku na rok Konkurs Moniuszkowski staje się coraz bardziej emocjonujący. Dzieje się tak, bo jego stawka rośnie, a młodzi śpiewacy mogą dostrzec coraz wyraźniej, iż laureaci tego konkursu robią wielką karierę na scenach operowych. Najlepszy przykład to Aleksandra Kurzak, Mariusz Kwiecień i Jakub Józef Orliński.

W tym roku w jury znów zasiądą nie profesorowie szacownych uczelni, ale przede wszystkim specjaliści od tworzenia obsad, których reprezentacja jest silniejsza nawet od grona wielkich śpiewaków, których w tym roku również nie zabraknie. W pracach jury zgodził się np. wziąć udział Piotr Beczała, oceniać będą także Ewa Podleś i Izabella Kłosińska, która w Operze Narodowej jako czołowy sopran tworzyła kiedyś wielkie role, np. Cio Cio San w "Madame Butterfly" w inscenizacji Mariusza Trelińskiego, a obecnie jest dyrektorką ds. obsad. Jeśli podobała wam się w tym roku, tak jak mnie, Ewa Vesin w roli tytułowej w "Tosce" w inscenizacji Barbary Wysockiej, to właśnie ten wybór obsadowy jest dziełem Izabelli Kłosińskiej.

Takich casting directorów będzie w jury tego jubileuszowego konkursu znacznie więcej i to z najlepszych teatrów: Metropolitan Opera w Nowym Jorku (Jonathan Friend), Staatsoper Unter den Lin-den w Berlinie (Tobias Oliver Hasan), Opera National de Lyon (Robert Koerner), Bayreische Staatsoper (Pal Christian Moe) czy Lyric Opera w Chicago (Eva Maria Wie-ser) czy festiwali w Aix-en-Provence, Glyndebourne i w Salzburgu. Obradom jury będzie przewodniczył Peter Mario Katona, słynny dyrektor ds. obsad Royal Opera House w Londynie. Ale jest też krytyk operowy John Allison, redaktor naczelny "Opera Magazine" i przewodniczący jury International Opera Awards, tzw. operowego Oscara. To same asy.

NIE TYLKO MONIUSZKO

Konkurs pomyślany jest więc bardzo pragmatycznie - pod kątem przyszłych angaży, ról, nagrań i koncertów. Pod kątem scenicznej osobowości i wyjątkowych możliwości wokalnych. Świat operowy jest przecież wiecznie głodny nowych głosów. Nic więc dziwnego, że w jubileuszowej edycji zgłosiła się rekordowa liczba kandydatów: 378 śpiewaków z 57 krajów, z której to grupy w wyniku eliminacji do konkursu dopuszczono 86 młodych wokalistów. To bardzo dużo, więcej niż na Konkursie Chopinowskim w Warszawie w 2015 r., gdzie grało 80 uczestników.

Warto więc śledzić przesłuchania (można to robić również w internecie na moniuszkocomeptition.pl, vod.teatrwielki.pl i opera-vision.eu), które odbywać się będą 6 i 7 maja (I etap) i 8 i 9 maja (II etap) od godz. 10 przed południem w Salach Redutowych Opery Narodowej, a 10 maja - już z orkiestrą - na głównej scenie (finałowy III etap). Tego dnia poznamy także wyniki.

I tu powstaje zasadnicze pytanie: jakiej muzyki będzie można posłuchać? Naturalnie - arii i pieśni Stanisława Moniuszki, ale mimo nazwy, Konkurs Moniuszkowski nie ma charakteru monograficznego. Za to dobrze spełnia kryteria promocji polskiej muzyki. WI etapie kandydaci wykonają wybraną arię z repertuaru światowego XVIII i XIX wieku, ale także wybraną pieśń polską z XIX i XX wieku - lista, z której mogą wybierać uczestnicy, jest bardzo ciekawa, znajdujemy na niej nie tylko Chopina, Moniuszkę czy Karłowicza, ale także Szymanowskiego, Weinberga i Mykietyna. W II etapie będziemy słuchać arii i pieśni z repertuaru światowego XIX i XX wieku, a w III powróci muzyka polska w formie arii operowej, operetkowej lub oratoryjnej z dzieł takich kompozytorów jak Moniuszko, Nowowiejski, Szymanowski i Penderecki. Dopuszczalne jest śpiewanie ich w przekładzie na inny język ze względu na trudności, z jakimi wiąże się śpiewana polszczyzna.

---

NIEDZIELA 5 maja, godz. 19, gala otwierająca 10. Konkurs Moniuszkowski, Opera Narodowa, bilety: 30 zł. Na przesłuchania wstęp wolny, na III etap - bilety.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji