Bytom. Opera Śląska dla dzieci
Opera Śląska zaprasza do swojej siedziby najmłodszych - 31 maja o godz. 18.00 odbędzie się premiera spektaklu operowego dla dzieci - "La serva padrona - Służąca panią"
Spektakl będzie prezentowany w ramach Metropolitalnego Święta Rodziny. W tym samym dniu - o godz. 11.00 - odbędzie się pokaz przedpremierowy.
Spektakl Giovanniego Battisty Pergolesiego powstał jako intermezzo (sceniczny przerywnik opery seria, prezentujący treści w bardziej luźnej, komicznej formie). Premiera widowiska, do którego dowcipne libretto stworzył Gennaro Antonio Federico, odbyła się w 1733 roku i od tego czasu cieszy się ono nieprzerwanie powodzeniem.
Treścią spektaklu są perypetie sprytnej służącej Serpiny, która chce wyjść za mąż za swojego pracodawcę. Staremu kawalerowi o imieniu Uberto już możemy współczuć, bo dziewczyna ma mnóstwo pomysłów, duży temperament i jest bardzo uparta. W naszej adaptacji historię bohaterów opowiedzą laleczki z nocnego stolika. W krainie dziecięcej wyobraźni, zabawki mają swoje osobowości, a ich przygody często tak wiernie oparte są na życiu, że rozbawią zarówno dzieci, jak i dorosłych. Młodzi widzowie, podczas spektaklu poznają świat opery, ale także wzbogacą swój słownik, dowiedzą się kim jest nicpoń, kto zachowuje się jak impertynent i co to znaczy, że ktoś sobie folguje.. Autorką polskiego przekładu jest Joanna Kulmowa, polska poetka, prozaik, autorka utworów scenicznych oraz książek dla dzieci i młodzieży.
- Spektakl dzieli się na dwie części i ma zarówno walory edukacyjne, jak i rozrywkowe - mówi Karolina Widera, reżyser. - W pierwszej części, młodzi widzowie usłyszą czym jest opera, kto tworzy taką formę sztuki, kim jest dyrygent i solista oraz co robi scenograf. Część druga pokaże dzieciom wszystkie te aspekty od strony wykonawczej - wyjaśnia reżyserka.
Spektakl to oczywiście wymiar edukacyjny - zapoznanie najmłodszych ze światem opery i zachęcenie do uczestniczenia w operowych spektaklach. Ale to nie wszystko. Zabawne libretto jest bowiem inspiracją do pokazania zachowań ludzkich przez pryzmat dziecięcego odbioru. Młodzi widzowie poznają zarówno pozytywne, jak i negatywne emocje, a przy tym różnorodność ludzkich relacji, ucząc się ich oceny i wyciągając wnioski.
- Zależało mi na tym, aby za pomocą formy skierowanej dla dzieci pokazać najmłodszym świat, z którym mają do czynienia. "La serva padrona" jest bowiem lustrem ukazującym postacie o całej plejadzie cech. Trzeba pamiętać, że dzieci uczą się i poznają świat naśladując w zabawie dorosłych. I my, pokazując różnorodne relacje międzyludzkie, pokazujemy je na przykładzie bohaterów z krainy zabawek. Chcemy w ten sposób zachęcić dzieci do analizy zachowań, nazywania ich, opisywania, oceny. To ważne, aby umiały się w tym świecie odnaleźć. A wszystko to w formie lekkiej, zabawnej, pełnej dobrego humoru i inteligentnego żartu - podkreśla Karolina Widera.
Równie ważne jest też zachęcanie najmłodszych do poznawania bogactwa języka polskiego - słownictwa znanego z literatury pięknej, lecz obecnie już coraz rzadziej używanego.
- Język polski jest niezwykle bogaty, ale wiele dzieci ma z nim ograniczony kontakt. Nie bez wpływu na to pozostaje styl obecnie używanego języka. Mam także wrażenie, że wachlarz słów kierowany do najmłodszych jest niepotrzebnie zawężany. Podczas zabawy możemy przecież dzieci inspirować, aby zechciały poznawać świat, z fantazją go opisując. Dlatego jeśli nawet w naszej adaptacji pewne słowa pozostaną zagadką, my zaprezentujemy je w taki sposób, by dzieci bez trudu domyśliły się ich znaczenia.
A kiedy już odkryją, fascynujący labirynt znaczeń łatwiej im będzie zrozumieć wzajemne relacje - podkreśla Karolina Widera.
Spektakl w języku polskim adresowany jest do dzieci wieku od 4 do 8 lat. Wykonywany w przestrzeni przyjaznej dzieciom w wypełnionej poduchami Sali Koncertowej im. Adama Didura.
Spektakl jest częścią projektu Mobilna Opera - cykl interaktywnych spektakli dla dzieci i młodzieży zachęcających młodą publiczność do aktywnego odbioru dzieł operowych.
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
REALIZATORZY
Inscenizacja I Reżyseria: Karolina Widera
Współpraca Muzyczna, Dyrygent Jacek Głogowski
Scenografia: Dagmara Walkowicz
Światła Tomasz Trela
Słowo Marcin Herman
Basso Continuo: Larysa Czaban
Kameraliści Opery Śląskiej
OBSADA
Serpina Leokadia Duży, Magdalena Czarnecka
Uberto Bogdan Kurowski, Adrian Janus, Tomasz Theil
Vespone Karol Pluszczewicz, Wojciech Żak
LIBRETTO
Część I
Humorzasty Uberto czeka z niecierpliwością na śniadanie, które już dawno temu miała mu zaserwować jego służąca Serpina. Zdesperowany każe służącemu Vespone natychmiast znaleźć winowajczynię.
Ta jednak nie zamierza usługiwać swojemu pracodawcy, gdyż uważa się za panią tego domu. Zdenerwowany Uberto protestuje, ale szybko zostaje pouczony przez służącą, że nie ma tu nic do powiedzenia. Jedynym sposobem na niesforną Serpine wydaje się znalezienie przez Vespone żony dla Uberto, która zaprowadziłaby porządek w jego domu. Serpina słysząc to szybko oświadcza, że to świetny pomysł pod warunkiem, że to właśnie ona zostanie jego żoną.
Część II
Serpinie nie jest łatwo zmusić Uberto do zaręczyn, nie poddaje się jednak i prosi o pomoc Vespone. Przebiera go za strasznego Kapitana Grom Bombardona z wielkim wąsem i oznajmia Uberto, że okrutnik ten chce ją wziąć za żonę. Początkowo spisek nie idzie zgodnie z planem, bo Uberto pozostaje niewzruszony.
Po chwili jednak zdaje sobie sprawę, że straci Serpine na zawsze i powoli uczucia zaczynają brać górę nad jego uporem. Serpina kuje żelazo póki gorące i wraz z Vespone daje ultimatum Uberto, albo sam się z nią ożeni albo zapłaci za nią suty posag. Uberto próbując pozbyć się wąsatego impertynenta zgadza się poślubić Serpinę. Vespone przez przypadek odkrywa swoją tożsamość, ale złość Uberto nie trwa długo gdy pojmuje, że kocha Serpinę.