Artykuły

Ubu w teatrze

Ubu król - czwarte z kolei dzieło operowe Krzysztofa Pendereckiego wyreżyserowane przed trzema laty w Krakowie przez Krzysztofa Naza­ra zostało zaprezentowane trój­miejskiej publiczności w ramach ju­bileuszowego cyklu Goście Teatru "Wybrzeże". Jeden jedyny spektakl miał miejsce w ostatni czwartek, 12 grudnia na scenie Opery Bałtyckiej.

A był to spektakl z gatunku tych, których się szybko nie zapo­mina. Imponujący w zamyśle kom­pozytorskim i inscenizacyjnym. Dowcipny, lekki, lecz bynajmniej nie błahy. Wysmakowany pla­stycznie. Świetnie poprowadzony na scenie. Forma opery komicznej, opery buffo, po którą sięgnął Penderecki wchodzi w dialog z tonacją szyderczą, prześmiewczą, w jakiej jest utrzymany Ubu król Alfreda {#au#620}Jarry'ego{/#}. "(...) Na tę brawurową farsę, napisaną przed ponad stu laty przez piętnastoletniego gimnazjali­stę z francuskiej prowincji, składa­ją się same atrakcje" - twierdzi Ser­giusz Sterna-Wachowiak. Absur­dalny komizm, soczyste dialogi, fa­buła, która przewrotnie naśladuje dramaty historyczne Szekspira, najwyraźniej chyba przypominając "Makbeta". Jeżeli do tych gier z tra­dycją i konwencją, z naszymi wy­obrażeniami rzeczywistości, gier pomiędzy tym, co dozwolone i za­kazane, tym, co ugrzecznione i co skandaliczne dodamy całą gamę odwołań i przetworzeń motywów muzycznych, parodie dzieł, gatun­ków i stylów (również insceniza­cyjnych), otrzymamy wtedy cho­ciaż cień wyobrażenia tego kształ­tu, jaki proponują nam: Penderecki - kompozytor, wespół z Jerzym Ja­rockim autorem libretta (zresztą w języku niemieckim; prapremiera tej dwuaktowej opery odbyła się w lipcu 1991 r. na monachijskiej scenie) i Nazar - reżyser, współ­twórca choreografii oraz oprawy scenograficznej (obok Zofii de Ines i Sławomira Lewczuka)

Spektakl rozpo­czyna się i kończy obrazem wielkiej łodzi wiozącej scenicznych bo­haterów, jako ży­wo przypomina to "Statek szaleńców" Hieronima Bo­scha. Jest też Ma­szyna do wymóż­dżania w postaci ogromnej ma­szynki do mięsa. Jest Car podwój­ny, dwugłowy (na kształt carskiego orła) spuszczany na linach z góry sceny niczym ko­losalny herb, ży­wy znak stworzony z rekwizytów, kostiumów, ciał aktorów i ich gło­sów. I tak dalej, dalej i dalej. Nie­trudno się pogubić, gdyby tak wy­liczać krok po kroku wszystkie ob­razy, przywołanie, sparodiowane motywy, gatunki. "Ubu król" Pende­reckiego i Nazara jest misterną konstrukcją utkaną z aluzji. Jest dziełem ogarniającym wielkie ob­szary historii muzyki, teatru i sztuk wizualnych zamkniętych w formę łatwo przyswajalną, atrakcyjną, jak mało która.

Tego "Ubu króla" widzę rozpięte­go pomiędzy teatrem schyłku i te­atrem pełni. Teatrem czasu wy­czerpania sztuki, kiedy wszystko jest powtórzeniem, przetworze­niem, odwróceniem reguł, wypa­czeniem kształtów i teatrem ogromnym, na miarę widowisk XVII-wiecznych, teatrem muzy­ki i malarstwa, który wręcz ataku­je widza monumentalnością, roz­machem. Teatrem wygasania i te­atrem wrzenia, bo w tym spekta­klu aż kipi od dźwięków, kolo­rów, kostiumów, gestów. Trzeba patrzeć na niego szerzej, ocenia­jąc nie tylko w kategoriach przed­stawienia operowego.

"Ubu król" przygotowany w Kra­kowie dla uczczenia sześćdzie­siątych urodzin Krzysztofa Pendereckiego i uświetnienia obcho­dów setnej rocznicy powstania Teatru im. J. Słowackiego zago­ścił w Gdańsku w związku z pół­wieczem Teatru "Wybrzeże". Dzięki niemu objawił nam się Penderecki, jakiego znaliśmy ma­ło albo nawet wcale, i Nazar, ja­kiego trójmiejska publiczność poznaje powoli z kolejnych in­scenizacji. Po {#re#4587}"Weselu"{/#} sprowa­dzonym z warszawskiego Teatru Powszechnego, po świeżej, cie­plej jeszcze realizacji {#re#6305}"Hamleta"{/#} mieliśmy przez chwilę "Ubu kró­la". Ach, cóż za bajda, bajda, baj­da... - trzeba by powtórzyć za zgrają wesołych chłopaków z opery Pendereckiego.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji