Artykuły

Warszawa. 62. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

- "Pneuma - realność poszerzona" - tak brzmi hasło 62 Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, który odbywać się będzie w Warszawie od 20 do 28 września - powiedział podczas piątkowej konferencji prasowej dyrektor festiwalu Jerzy Kornowicz.

Kornowicz powiedział, że Warszawska Jesień "ukazuje nowe w kontekście". - Staramy się w ten sposób uchwycić problemy i idee, które według nas, propagujących Warszawską Jesień, są istotne teraz dla osób, dla których współczesna kultura stanowi ważny element odczuwania świata, świadomości - wyjaśnił.

Poinformował, że "tematem tegorocznego festiwalu jest >>Pneuma - realność poszerzona<<". Jak wyjaśnił, chodzi m.in. o "powietrze, jako ośrodek dźwięku, w którym dźwięk się rodzi i przenosi. W śpiewie, mowie, organach, akordeonie, instrumentach dętych".

W czasie festiwalu odbędą się prawykonania 11 utworów. Na koncercie inauguracyjnym wykonany po raz pierwszy zostanie III Koncert fortepianowy "Okruchy pamięci" Zygmunta Krauzego. W swojej kompozycji wykorzystuje on m.in. unikalny instrument z Francji - veme. Na koncercie tym zostanie wykonany również utwór Magdaleny Długosz "Na krawędzi Światła" na wielką orkiestrę symfoniczną z rozbudowaną grupą perkusji oraz elektroakustyczną warstwą dźwiękową w partii solowej. Partia solowa "będzie na żywo interpretowana przez Michała Pawełka z wykorzystaniem autorskiego oprogramowania przygotowanego przez Mateusza Bienia" - napisała o swoim utworze Długosz.

W czasie jednego z koncertów w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego będą mieć miejsce trzy premiery światowe - "Fantasma" Piotra Roemera, "Seeing Time 1" Cecile Marti i "Absusurrus" Pawła Hendricha oraz dwie premiery polskie: "Exordium" Oscara Bianchi oraz "Rein" Kathariny Rosenberger. Wykonają je flecista Łukasz Długosz, Basel Sinfonietta i odpowiedzialni za elektronikę Piotr Roemer i Paweł Hendrich.

Na festiwalu wykonany zostanie spektakl "Thinking things" czyli "teatr robotyczny" Georges'a Aperghisa. To ostatnia część tryptyku tego kompozytora poświęconego sztucznej inteligencji. W programie znalazły się również teatr muzyczny "13 Music Theatre Pieces" Tronda Reinholdstena, "Credopol" Jacka Sotomskiego i "Gaze for Gaze" Nielsa Ronsholdta.

- Dużo będzie się działo w Instytucie Teatralnym, który na czas festiwalu stanie się miejscem codziennych spotkań publiczności - mówił Kornowicz. 21 września będzie można tam obejrzeć po raz pierwszy film o Zygmuncie Krauze "Droga między nutami", odbędzie się też spotkanie z kompozytorem. Dzień później będzie można spotkać się z kompozytorami Aleksandrem Nowakiem, Agatą Zubel i Andrzejem Krzanowskim, zostaną pokazane filmy o tych artystach oraz fragmenty nagrań ich oper - "Ahat-Ili. Siostra Bogów", "Bildbeschreibung" i "Audycja V".

Kuratorka Warszawskiej Jesieni Klubowo Dagna Sadkowska powiedziała, że "wszyscy artyści, których zaprosiła w tym roku do udziału w Warszawskiej Jesieni Klubowo, czyli Dominik Strycharski, Edgars Rubeni Thomas Lehn i Jerzy Rogiewicz to kompozytorzy, wykonawcy, ale również improwizatorzy". Występy odbędą się w przestrzeni Instytutu Teatralnego.

Imprezy towarzyszące festiwalowi, to m.in. instalacja z projekcją wideo 3D "America Afterimaged" Jarosława Kapuścińskiego oraz koncert Ensemble Rot - zespołu żeńskiego specjalizującego się w perkusyjnym teatrze instrumentalnym - w Jazz Club Akwarium.

Paulina Celińska, kuratorka Małej Warszawskiej Jesieni, poinformowała, że rozpocznie się ona od odsłonięcia instalacji interaktywnej "Pneumatofony" Krzysztofa Cybulskiego w Parku Rzeźby w Królikarni. - Krzysztof przygotował niezwykłe obiekty, które za sprawą miechów będą się nam pięknie rozwijać i grać na różnych stroikach - mówiła Celińska. Ostatnie wydarzenie z cyklu to spacer muzyczny w Muzeum Warszawy "W poszukiwaniu Rzeczydźwięku" - "będziemy się wsłuchiwać w to, co mają do powiedzenia obiekty zgromadzone w Muzeum Warszawy, a naszymi przewodnikami będzie pan Dźwiękostrzał, czyli wiolonczela (Tomasz Skweres) oraz pani Wniebogłos - (śpiewająca sopranem Joanna Freszel)" - mówiła Celińska.

Zastępca Dyrektora Biura Kultury Urzędu m.st. Warszawy Małgorzata Naimska podkreśliła, że "dla Warszawy jest to jeden z bardzo nielicznych flagowych festiwali". - Warszawska Jesień jest od tylu lat związana z Warszawą i prezentuje najwyższy poziom, że Warszawa jest dumna, że może być partnerem festiwalu - mówiła. W jej ocenie, "to wspaniałe, że festiwal zmienia się w czasie, że potrafił wyjść z sal koncertowych do ludzi, i że potrafił stworzyć nitki festiwalowe, które dotyczą różnych środowisk".

Warszawska Jesień potrwa do 28 września. Pełny program wydarzenia jest dostępny na stronie http://www.warszawska-jesien.art.pl/wj2019/home-2019

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji