Artykuły

Warszawa. Biennale Warszawa solidarnie z Rożawą

W związku z agresją turecką na północną Syrię Biennale Warszawa pokaże w czwartek, 17 października, dwuczęściowy film Marwy Arsanios, poświęcony Autonomicznemu Ruchowi Kobiet w Rożawie.

Film jest zapisem podróży do wsi Jinwar, zarządzanej autonomicznie przez feministyczny kolektyw. Dość dobrze pokazuje na czym polega idea autonomicznej demokracji w północnej Syrii. Pokaz filmu jest wyrazem sprzeciwu wobec tureckiej agresji i wezwaniem do solidarność z ludnością Rożawy. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny. Początek o godzinie 19.00 w siedzibie Biennale Warszawa przy ulicy Marszałkowskiej 34/50

"Kto się boi ideologii?"

2017, część I, 23 min.

Film nakręcony w górach Kurdystanu na początku 2017 roku, skupia się głównie na Autonomicznym Ruchu Kobiet w Rożawie oraz jego samorządnych strukturach i praktyce produkcji wiedzy. To partyzancki ruch, postrzegający wyzwolenie płciowe jako walkę równoczesną i równorzędną z konfliktami zbrojnymi, feudalizmem, napięciami religijnymi i zmaganiami ekonomicznymi. Pomimo nacisku na ekologię i feminizm, Autonomiczny Ruch Kobiet nie jest projektem liberalnym. To ideologia, która wykształciła się i jest praktykowana w obliczu wojny i niejako poprzez nią. Ostatnie działania Ruchu miały miejsce m.in. podczas rewolucji w Syrii, która rozpoczęła się w 2011 roku i trwa do dziś.

"Kto się boi ideologii?"

2018, część II, 39 min.

Film przygląda się różnym ekofeministycznym grupom, w tym Autonomicznemu Ruchowi Kobiet w Rożawie, i temu jak ich uczestniczki starają się opiekować ziemią i sobą nawzajem. Biorąc to za przykład sojuszu między społecznością kobiet, naturą i zwierzętami, Arsanios koncentruje się na różnych aspektach proponowanych przez taką alternatywną ekonomię i odbudowę świata. Film problematyzuje również rolę "naturalnie" przypisywaną kobietom, które niejako automatycznie mogą przejmować zajęcia opiekuńcze.

Marwa Arsanios jest członkinią-założycielką organizacji artystycznej i projektu badawczego space 98weeks. Otrzymała tytuł magistra sztuk pięknych University of the Arts w Londynie (2007), prowadziła badania na Wydziale Sztuk Pięknych Jan Van Eyck Academie (201112). Obecnie jest doktorantką Akademie der Bildenden Kunst w Wiedniu, wykłada także w Holenderskim Instytucie Sztuki.

W ostatnim projekcie podejmowała tematy związane z kwestią ekologii, feminizmu, organizacji społecznej, budowania państwowości, wojny i zmagań ekonomicznych.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji