Artykuły

Białystok. Teatr Dramatyczny podsumował projekty wsparte przez MKiDN

Konspekty lekcji o teatrze, książeczka dla dzieci towarzysząca spektaklowi o Koziołku Matołku - to niektóre z efektów projektów edukacyjnych, które w 2019 r. dzięki dotacjom z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego zrealizował Teatr Dramatyczny im. A. Węgierki w Białymstoku. Projekty podsumowano w poniedziałek (30.12.) na konferencji prasowej w teatrze.

Na cztery projekty: warsztaty teatralne dla nauczycieli "Teatr. Lubię to!", spektakl dla dzieci "Koziołek Matołek, Węgierka i Olek" (na zdjęciu), międzynarodowy festiwal Kierunek Wschód III i archiwum cyfrowe (dalszą digitalizację zasobów teatru), Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przekazało kwotę ponad 350 tys. zł. Projekty te, wsparte także przez Urząd Marszałkowski w Białymstoku i teatr, kosztowały łącznie prawie 1 mln zł - poinformowała kierująca działem promocji, pozyskiwania funduszy i edukacji w Teatrze Dramatycznym Martyna Faustyna Zaniewska.

Z bezpłatnych zajęć warsztatowych, które odbyły się na przełomie października i listopada skorzystało ponad stu nauczycieli - poinformowała koordynator warsztatów Emilia Rogalska. Dodała, że chodziło o podnoszenie kwalifikacji nauczycieli z tworzenia spektakli, prowadzenia koła teatralnego, rozumienia spektaklu, poezji, ale też z emisji głosu. Po warsztatach wydano też gotowe konspekty teatralne, poświęcone omawianym zagadnieniom. Konspekty - w formie elektronicznej - są na stronie teatru dostępne dla wszystkich. Ich autorami są prowadzący szkolenia aktorzy, instruktorzy, reżyserzy. Warsztaty zrealizowano we współpracy z Kuratorium Oświaty w Białymstoku i Centrum Edukacji Nauczycieli.

Dr Maciej Białous z Instytutu Socjologii Uniwersytetu w Białymstoku i Fundacji SocLab podkreślił, że edukacja kulturalna, kulturowa to bardzo ważna kwestia, a w wielu regionach powstają całe strategie związane z jej rozwojem. Zaznaczył, że taka edukacja pozwala placówkom budować "długofalowe więzi z uczestnikami kultury", może wyzwalać potencjał, oddolną kreatywność, a Teatr Dramatyczny pokazuje dobre przykłady takich działań.

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego wsparło również przygotowanie spektaklu dla dzieci "Koziołek Matołek, Węgierka i Olek".

- Stworzyliśmy ten spektakl z myślą o dzieciach, które na co dzień mają utrudniony dostęp do oferty kulturalnej - podkreśliła Martyna Faustyna Zaniewska. Dodała, że w ramach projektu odbyło się siedem przedstawień, które zobaczyły dzieci, podopieczni placówek Caritas i Eleos, dzieci, które rzadko bywają w teatrze. Powstała też książeczka o przygodach Koziołka Matołka na Podlasiu, a 19 lutego 2020 r. spektakl wchodzi do repertuaru teatru i będą go mogły oglądać całe rodziny.

Teatr Dramatyczny systematycznie digitalizuje swoje zbiory, by były dostępne w formie cyfrowej. Mariusz Kozłowski z Fundacji Miasto, która jest jednym z partnerów teatru, poinformował, że w 2019 r. udało się zeskanować i udostępnić w archiwum cyfrowym teatru ponad 5 tys. różnych obiektów: zdjęć ze spektakli, afiszy, projektów scenografii, kostiumów, ogłoszeń o spektaklach z lat 1965-83, ale też np. fotografii ważnych dla historii teatru, bo sięgających jego początków i prywatnych archiwów rodziny Węgierków. Obecnie w archiwum cyfrowym teatru jest 6 tys. 194 skanów, które można bezpłatnie oglądać w sieci. Teatr chce kontynuować digitalizację swoich zasobów. W ramach tego projektu powstał też film o teatrze autorstwa Krzysztofa Kiziewicza, który jest rozmową Doroty Sokołowskiej z Polskiego Radia Białystok z dyrektorem Archiwum Państwowego w Białymstoku Markiem Kietlińskim i aktorami teatru o historii Teatru Dramatycznego.

Dzięki dotacji z ministerstwa jesienią 2019 r. Teatr Dramatyczny zorganizował również kolejną edycję międzynarodowego festiwalu "Kierunek Wschód III", który służy prezentacji kultury pogranicza. Dyrektor teatru Piotr Półtorak ocenił, że tegoroczna edycja tego przedsięwzięcia była "najbogatszą" z dotychczasowych pod względem prezentowanych teatrów i spektakli. Pierwszy raz w historii sceny białostockiej pojawił się teatr z Gruzji - mówił Półtorak. Na festiwalu pokazały się także teatry z Polski, Białorusi, Litwy i Ukrainy.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji