Artykuły

Warszawa. Oświadczenie Teatru IMKA

Dyrekcja i zarząd Teatru IMKA wystosowali oświadczenie w sprawie prób przejęcia siedziby teatru przez Fundację Garnizon Sztuki prowadzoną przez Grażynę Wolszczak.

Warszawa, 09.04.2020 r.

Oświadczenie Teatru IMKA w sprawie próby wrogiego przejęcia naszej siedziby przez Fundację Grażyny Wolszczak

W czasie, gdy cała teatralna Polska jest dotknięta katastrofalnymi skutkami pandemii koronawirusa, co wymusiło zamknięcie teatrów oraz odcięło twórców teatralnych i artystów od źródła utrzymania - z niedowierzaniem przyjęliśmy informacje, że goszcząca w Teatrze IMKA od 2015 r. Grażyna Wolszczak prowadząca Fundację Garnizon Sztuki, od kilku miesięcy podejmuje starania o przejęcie miejsca naszej działalności artystycznej przy ul. Konopnickiej 6 w Warszawie.

Grażyna Wolszczak znalazła schronienie w Teatrze IMKA w 2015 r. gdy jej fundacja nie posiadając sceny szukała miejsca do wystawiania produkowanych przez nią spektakli. Przez pięć lat Grażyna Wolszczak korzystała z naszej gościny, zdobywając także nasze zaufanie.

Tymczasem po premierze ostatniego spektaklu fundacji Grażyny Wolszczak, w naszym Teatrze, już w grudniu 2019 r. rozpoczęła negocjacje z zarządcą zajmowanej przez Imkę powierzchni teatralnej, celem jej przejęcia dla potrzeb własnej Fundacji i prowadzonej przez nią działalności, skutkiem czego Teatr Imka po 10 latach istnienia na mapie kulturalnej Warszawy pozbawiony zostałby sceny i tym samym możliwości realizacji planów repertuarowych.

O tym fakcie dowiedzieliśmy się teraz, w okresie pandemii, gdy podejmujemy działania o przetrwanie, a właśnie w kwietniu 2020 r. przypada 10-lecie działalności Teatru Imka. W czasie, gdy Grażyna Wolszczak planowała przejęcie naszego miejsca, negocjując z zarządcą budynku umowę najmu - rozpoczęliśmy przygotowania do obchodów jubileusz, których główny ciężar został przeniesiony na jesień 2020. Zaplanowano kilka premier, w tym duet aktorski Tomasza Karolaka z Danielem Olbrychskim w sztuce "Niespodziewany powrót" opartej na motywach szekspirowskiego "Króla Leara". Inne mają wyreżyserować Łukasz Kos, Jędrzej Piaskowski, Paweł Świątek.

Pomimo mniejszych i większych trudności finansowych, które dotykały nasz Teatr, Imka zdobyła w tym roku w miejskim konkursie trzyletnią dotację, przyznaną przez Biuro Kultury. Jednocześnie Teatr IMKA doszedł do porozumienia z ZHP, zarządcą budynku w którym działa. Plan spłat został wyznaczony do końca 2020 r. i jest sukcesywnie realizowany.

Grażyna Wolszczak goszcząc na naszej scenie, znała problemy z jakimi się borykaliśmy, ale też plany jubileuszowe na jesień, miała wiedzę o przyznaniu Imce dotacji, co w żaden sposób nie przeszkodziło jej za naszymi plecami, realizować bez poczucia przyzwoitości własne cele, sprowadzające się do wrogiego przejęcia naszej sceny. Trzeba podkreślić, że Teatr Imka i prowadzona przez Grażynę Wolszczak Fundacja to podmioty konkurencyjne, realizujące zbieżne cele statutowe. Dlatego jej działania związane z siedzibą Teatru IMKA wyczerpują znamiona czynu nieuczciwej konkurencji.

Istotnym elementem gry prowadzonej przez Grażynę Wolszczak, był kłamliwy argument wykorzystywany do negocjowania umowy z zarządcą budynku, iż repertuar Teatru IMKA to de facto jej spektakle. Fakty są takie, że na 15 granych w Teatrze IMKA tytułów - Grażyna Wolszczak ma tylko trzy i tylko jeden gromadzi komplet widzów.

Postawa Grażyny Wolszczak już spotkała się z krytyczną oceną współpracujących z nami podmiotów, którzy także utracili zaufanie do niej i nie widzą w niej wiarygodnego partnera do rozmów.

Jednocześnie trzeba zwrócić uwagę na nieetyczną postawę administratora budynku.

W tak trudnym czasie, gdy instytucje kultury mogą liczyć na wsparcie - działając na szkodę dobrego imienia Związku Harcerstwa Polskiego, przekazał nam informację o zakończeniu trzyletniej umowy najmu z końcem czerwca dopiero teraz. Na dwa miesiące przed zakończeniem umowy, gdy kraj jest sparaliżowany przez pandemię - Teatr IMKA miałby zniknąć z mapy życia kulturalnego. Warto podkreślić, że umowy na wynajem były zawsze czasowe. Wynika to z faktu, iż status własności budynku, w którym mieści się nasz Teatr nie jest uregulowany a Wynajmujący (ZHP) prowadzi od lat działania prawne zmierzające do zmiany tej niepewnej sytuacji.

Jest jednak nadzieja. Są nią zapowiedziane na 14 kwietnia rozmowy z Naczelnik ZHP Anną Nowodworską. Wierzymy, że odbędą się w duchu wzajemnego poszanowania, w dobrej wierze również zgodnie z systemem zasad obowiązujących w harcerstwie, które mówi: "Harcerz jest pożyteczny i niesie pomoc bliźnim. Harcerz w każdym widzi bliźniego. Harcerz postępuje po rycersku."

Utwierdzeni jesteśmy w przekonaniu, że próba wrogiego przejęcia naszej sceny, w którą przez dekadę zainwestowaliśmy również wiele milionów złotych, nie spotka się w kierownictwie ZHP, które świeci moralnym przykładem dla tysięcy młodych ludzi, z przychylnych przyjęciem. A dokonana przez zarządcę budynku ocena sytuacji, oparta na kłamliwej narracji Pani Wolszczak, zostanie ostatecznie zrewidowana, co pozwoli uchronić mozolnie wypracowywany przez nas dorobku i artystyczną markę.

Tomasz Karolak

dyrektor i założyciel Teatru IMKA

***

Krótka historia Teatru IMKA

Teatr IMKA Tomka Karolaka powstał w 2010 r. jako pierwszy prywatny niekomercyjny teatr dramatyczny w Polsce. W ciągu tej dekady wyprodukował kilkadziesiąt premier, a wiele z nich było nagradzanych na najważniejszych festiwalach teatralnych w kraju.

Grand Prix Festiwalu R@port za spektakl "Generał" przyznał wielki Sławomir Mrożek. Spektakl doczekał się realizacji w Teatrze TV.

Teatr IMKA otrzymała dwukrotnie nagrodę Czytelników "Gazety Stołecznej" jako najlepsza instytucja kulturalna roku.

Naszym wkładem w polskie życie kulturalne jest całoroczny Festiwal Polska w IMCE. W ciągu siedmiu sezonów gościliśmy przedstawienia z najwybitniejszych teatrów. To m. in. Narodowy Stary Teatr z Krakowa, Teatr Polski z Wrocławia, Teatr Wybrzeże z Gdańska. Swoje prace pokazywali u nas najwybitniejsi: Monika Strzępka, Maja Kleczewska, Krystian Lupa, Mikołaj Grabowski, Iwan Wyrypajew, Jan Klata. Z festiwalu zrodziły premiery zrealizowane z publicznymi teatrami - Łaźnią Nową, Polskim w Bydgoszczy, wrocławskim Capitolem. Na scenie IMKA debiutowała w Teatrze Katarzyna Nosowska.

Ostatnią premierę "Idę tylko zimno mi w stopy" Tomasza Mana o śmierci Grzegorza Przemyka przygotowaliśmy z pomocą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji