Artykuły

Kraków. Spektakl "Tod i Trauma" online na Facebooku Cricoteki

Od dzisiaj, od godz. 16.00 oraz przez cały weekend na facebookowym profilu Cricoteki będzie można zobaczyć spektakl "Tod i Trauma", w reż. Tomasza Kaczorowskiego.

Spektakl lalkowy "Tod i Trauma" na podstawie dramatu Włodzimierza Szturca, w reżyserii Tomasza Kaczorowskiego miał swoją premierę w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA w lutym 2018 roku.

Od piątku (17.04), od godziny 16.00 oraz przez cały weekend widzowie ponownie będą mieli okazję go zobaczyć. Spektakl, niepublikowany wcześniej w internecie, zostanie udostępniony na profilu Facebooka Cricoteki.

Podstawą spektaklu jest dramat Włodzimierza Szturca "Tod i Trauma". To osobista wypowiedź osoby, która mierzy się z własnymi słabościami. Konfrontacja z ułomnością, przemijaniem i własnym ciałem. Autor przedmiotem refleksji czyni proces autodestrukcji i (nie)świadomości człowieka, kruchość ciała, a także sytuację opiekunów osób z niepełnosprawnościami. Bohaterami dramatu są tytułowi Tod (Śmierć) i Trauma (Kaleka), jednak cały tekst jest monologiem prowadzonym przez Śmierć.

Spektakl w reżyserii Tomasza Kaczorowskiego to przedstawienie na jedną lalkę i aktorkę (Alicja Czerniewicz). "Tod i Trauma" to spektakl opierający się na zderzeniu przeciwieństw (ruch-paraliż, życie-śmierć, głos-milczenie, pomoc-tortura), sprawdzaniu granic niepełnosprawności, ludzkiego ciała oraz możliwości oddania głosu wykluczonym. Niewielkich rozmiarów lalka wykonana przez Agnieszką Polańską imituje rzeźby Giacomettiego o wydłużonych i zdeformowanych kończynach i zaburzonych proporcjach. To kolejna próba zderzenia (tym razem na poziomie formalnym) kruchego człowieka z pustką oraz bliskiej relacji publiczności i działań aktorskich, ruchu lalki i wypowiadanych słów.

Wydarzenie towarzyszące wystawie "Tadeusz Kantor. IV odsłona. Rzeźba".

Spektakl brał udział w 24. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

*

Biogramy:

Alicja Czerniewicz - studentka na Wydziale Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku (Akademia Teatralna, Warszawa), grała w spektaklu "Pospolite Żywoty Martwych Polaków" w reżyserii Marcina Wierzchowskiego oraz brała udział w czytaniu zwycięskiego dramatu X Metafor Rzeczywistości w Teatrze Polskim w Poznaniu "Dni Powszednie" Alicji Łukasik w reżyserii Tomasza Kaczorowskiego.

Tomasz Kaczorowski - reżyser i autor tekstów dla teatru. Absolwent Wiedzy o Teatrze na Uniwersytecie Jagiellońskim, studiował reżyserię na Wydziale Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku, obecnie student Filologicznych Studiów Doktoranckich na Uniwersytecie Gdańskim. Zadebiutował w Teatrze Współczesnym w Szczecinie autorskim spektaklem "Trollgatan. Ulica Trolli", następnie wyreżyserował przedstawienie "Chimery Afanasjewa" w koprodukcji gdańskiej Miniatury i sopockiego Teatru na Plaży oraz polską prapremierę dramatu "Ty, Hitler" Kristo Šagora w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu, "Opowieści spod stołu, czyli Absurdalny świat Stasia Witkiewicza" w słupskim Teatrze Tęcza, "Nocny Autobus" Michała Walczaka w Nowym Teatrze im. Witkacego w Słupsku we współpracy z sopockim teatrem BOTO i przedstawienie "Nie wierzę w śmierć" Wacława Oszajcy w gdańskim Teatrze Miniatura. Jego głównym zainteresowaniem jest współczesna dramaturgia i spektakle dla młodzieży oraz edukacja teatralna z młodzieży, nauczycieli i seniorów.

Agnieszka Polańska - absolwentka filmoznawstwa UJ, Krakowskiej Szkoły Projektowania Ubioru. Ukończyła I stopień grafiki na UP w Krakowie, od 10 lat związana z Teatrem Figur Kraków, w którym pracuje jako scenografka i animatorka, poszerzając swoje doświadczenia związane z teatrem cieni i teatrem formy.

Włodzimierz Szturc - prof. dr hab., pracuje na Wydziale Polonistyki (Katedra Teatru i Dramatu) Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz w Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. Wykładał w Université François Rabelais w Tours i w Institute des Civilizations Orientales w Paryżu. Przedmiotem jego badań jest literatura XIX i XX w. oraz antropologia kultury, zwłaszcza mity i rytuały. Jest autorem sztuk teatralnych, monografii szkiców, recenzji i artykułów z dziedziny literaturoznawstwa i wiedzy o teatrze oraz redaktorem zbiorów prac naukowych z zakresu antyku i romantyzmu. Jego najnowsza książka "Genetyka widowiska. Człowiek/Maska/Rytuał/Widowisko" ukazała się w 2017 r. Opracowuje monografię "Eironeia" - efekt długoletnich badań ironii. Współpracuje z Teatrem Współczesnym w Szczecinie, Teatrem Groteska w Krakowie, Teatrem Bałtyckim w Koszalinie oraz Instytutem Teatralnym. Jest dramaturgiem spektaklu "Do DNA" (w reżyserii Ewa Kaim).

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji