Artykuły

Warszawa. "Juliusz Cezar" Barbary Wysockiej dostępny online

Teatr Powszechny w Warszawie udostępnia online spektakl "Juliusz Cezar" Williama Szekspira w reż. Barbary Wysockiej. Nagranie spektaklu z napisami w języku angielskim będzie dostępne od 28 maja (od godz. 10.00) do 1 czerwca (do godz. 10.00) na kanale YouTube.

Link pojawi się na stronie internetowej i w mediach społecznościowych Teatru. "Juliusz Cezar" w reż. Barbary Wysockiej zdobył główną nagrodę (Złotego Yoricka) w Konkursie na najlepszą polską inscenizację dzieł dramatycznych Williama Szekspira podczas 20. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku.

Opis spektaklu

Polityczny spisek, zabójstwo dyktatora, wojna domowa - sięgając po historię zamachu na rzymskiego dyktatora Juliusza Cezara i opisując konsekwencje tego wydarzenia, Szekspir opowiadał o grożącej Anglii wojnie domowej i społeczeństwie skazanym na katastrofę.

Spektakl Barbary Wysockiej to obraz współczesnej rzeczywistości politycznej, tworzonej przez bezwzględnych polityków żądnych władzy, lecz nieprzygotowanych do jej odpowiedzialnego sprawowania, a także obraz obywateli, zakładników politycznego przewrotu, którymi łatwo manipulować za pomocą spreparowanych argumentów i rozdawnictwa publicznych pieniędzy. To wizja polityki, gdzie podstawowym paliwem jest trup władcy, nad którym wypowiada się słowa takie jak Wolność, Honor, Ojczyzna - tak długo, aż zmienią się w złowieszczo brzmiący polityczny frazes.

Działania edukacyjne i dostęp online

Zapraszamy do skorzystania z warsztatów online po spektaklu. Zajęcia w szczególności skierowane są do uczniów szkół średnich, skupione będą na zebraniu refleksji po obejrzanym przedstawieniu i krótkich działaniach twórczych związanych z tematyką spektaklu. Zajęcia będą odbywały się przez platformę Zoom.us. Nauczycieli zapraszamy do zapoznania się z zeszytem metodycznym do spektaklu, który zawiera scenariusze lekcji do różnych przedmiotów. Zgłoszenia na warsztaty: n.grzedzinska@powszechny.com. Więcej informacji o działaniach edukacyjnych i zeszyt metodyczny do pobrania: https://www.powszechny.com/warsztaty-do-spektakli-online.html.

W ramach programu "Powszechny online. Teatr minimum" dostęp do spektaklu jest powszechny i darmowy przez ponad cztery dni. Jeśli jednak widzowie chcą dodatkowo wesprzeć artystów i produkcję teatru w czasie, kiedy niemożliwe są pokazy spektakli w siedzibie, Teatr zachęca do odwiedzin na stronie internetowej:

https://www.powszechny.com/rezerwacja/termin.html?id=345

Media o spektaklu:

- "Juliusz Cezar" (...) trzyma rytm i wciąga. To mocna rzecz o uwodzeniu tłumów, o strachu przed autorytaryzmem i nieudolności formułowanych przeciw niemu recept. (...). Najmocniejsze momenty spektaklu to aktorskie interwencje Wysockiej. Wkracza na scenę, by wcielić się w nieobecnego wcześniej przyjaciela Cezara Marka Antoniusza. U Szekspira to polityk przewyższający otoczenie o trzy klasy (Witold Mrozek, "Gazeta Wyborcza - Stołeczna")

- Fantastycznym kontrapunktem są piosenki polskiego rocka lat 80. (...). Wpisują się też w polityczny teatr Barbary Wysockiej, który na szczęście zwykle wystrzega się łatwizny. (...). Ważne jest dla niej to, co ponadczasowe. Obnażanie mechanizmów polityki manipulacji na społeczeństwach, mamienia tłumów, obietnic bez pokrycia w zamian za kolejne zaszczyty. To się nie kończy i nie zmienia - mówi warszawski "Juliusz Cezar". Mocne przesłanie fascynującego przedstawienia (Jacek Wakar, "Dziennik. Gazeta Prawna")

- Zęby połamią sobie na tej inscenizacji ci, którzy usilnie będą doszukiwać się konkretnych aluzji do współczesności. Wysocka wyraźnie kpi i dworuje sobie z łatwych skojarzeń, że na przykład Juliusz Cezar ma cechy dzisiejszego przywódcy partii rządzącej, a Marek Antoniusz to lider wchodzącej w koalicję partii przystawek, Brutus zaś to z kolei lider ugrupowania sprzyjającego partii rządzącej. Zadawanie podobnych pytań wydaje mi się pozbawione sensu. Spektakl Wysockiej to raczej gorzka ocena nieporadności, a przede wszystkim braku klasy rządzących. To rzecz o grupie demagogów, którzy reprezentują sobą butę, pazerność na władzę, a także o społeczeństwie, którym tak łatwo można manipulować (Jan Bończa-Szabłowski, "Rzeczpospolita").

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji