Artykuły

Warszawa. "Kino Wojciecha Hasa" w Iluzjonie - w 20. rocznicę śmierci

3 października minie 20 lat od śmierci Wojciecha Jerzego Hasa, jednego z najwybitniejszych i najoryginalniejszych polskich reżyserów, wizjonera i outsidera idącego konsekwentnie pod prąd obowiązujących tendencji, twórcy Rękopisu znalezionego w Saragossie i Sanatorium pod Klepsydrą – arcydzieł światowego kina. Z tej okazji w kinie Iluzjon od 2 do 18 października odbędzie się przegląd najważniejszych filmów reżysera.



W październiku w kinie Iluzjon pokazane zostaną najważniejsze filmy Wojciecha Jerzego Hasa, od debiutanckiej Pętli (1957) i pierwszych fabuł, które, choć powstały w okresie polskiej szkoły filmowej, stanowiły jej odrębny, skupiony na psychologii postaci rozdział, poprzez stanowiącą szczytowe osiągnięcie reżysera tzw. trylogię oniryczną lat 60. i 70. (Rękopis znaleziony w Saragossie, Lalka, Sanatorium pod Klepsydrą) po otwierającą ostatni okres twórczości Nieciekawą historię (1982).


Istotnymi częściami jego filmowego świata były oniryzm („Dla mnie każdy film jest czymś w rodzaju snu”) oraz literatura: czternaście zrealizowanych przez Hasa fabuł to autorskie adaptacje dzieł literackich.


Przegląd otworzy pierwsza z nich, inspirowana francuskim czarnym realizmem poetyckim i niemieckim ekspresjonizmem Pętla według opowiadania Marka Hłaski, z wielką kreacją Gustawa Holoubka, odtąd ulubionego aktora Hasa. Następne tytuły to – Pożegnania (1958), Wspólny pokój (1959), Rozstanie (1960) oraz Jak być kochaną (1962) – wykorzystujące m.in. konwencje melodramatu filmy psychologiczne z charakterystycznymi dla twórczości reżysera bohaterem outsiderem, eksponowaną scenografią („rupieciarnia Hasa”), pesymistyczną wizją świata, fatalizmem, niszczycielską siłą czasu czy motywem życia jako teatru.

W przeglądzie nie mogło zabraknąć najwybitniejszych dzieł reżysera: Rękopisu znalezionego w Saragossie (1964) i Sanatorium pod Klepsydrą (1973), genialnych ekranizacji utworów uchodzących za nieprzekładalne: szkatułkowej powieści Jana Potockiego i poetyckiej prozy Brunona Schulza, oraz Lalki (1968), autorskiej, dalekiej od szkolnych interpretacji adaptacji arcydzieła Bolesława Prusa. Retrospektywę zamknie Nieciekawa historia (1982) na podstawie noweli Antoniego Czechowa, powstała po niemal dziesięcioletnim milczeniu reżysera, z kolejną wielką kreacją Gustawa Holoubka.


Cześć filmów poprzedzi prelekcja filmografki FINA, Katarzyny Wajdy. Dokładny kalendarz projekcji znajduje się tutaj.


Bilety: 12 złotych ulgowy/ 14 złotych normalny


Partnerem przeglądu jest Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych.


Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji