Artykuły

Kaliskie otwarcie sezonu

"MORALNOŚĆ PANI DULSKIEJ" także inaczej została odczytana przez reżyserkę Izabellę Cywińską, niż każe tradycja teatralna. Jest to obrona zaharowanej kobiety, utrzymującej dom nierobów. Sztuka stała się bardziej tragedią niż farsą. Pierwsze dwa akty i sposobem interpretacji aktorskiej i pomysłami sytuacyjnymi zbliżają ten tekst Zapolskiej ku groźnej grotesce - gdzieś w sąsiedztwo Witkacego i współczesnych autorów, poprzez absurd wydobywających istotę zjawisk społecznych. Taka też jest nonsensownie zagracona przez scenografa Zofię Wierchowicz przestrzeń, w której poruszają się Dulscy: ładne w oddzielnoścj przedmioty - nabierają poprzez nagromadzenie koszmarnej wymowy, więzienia w nich człowieka.

W akcie trzecim, gdzie kończą się rodzajowe sceny obyczajowe, a dochodzi do istoty konfliktu - zabrakło owego demonizmu. Jedynym łącznikiem pozostaje epizodyczna, ale jakże kapitalnie zagrana postać staruchy Tadrachowej - gra ją Ewa Mirska! W ogóle zdumiewa fakt, że tylu świetnych aktorów przywędrowało w tym sezonie do Kalisza i z innych, większych teatrów i prosto ze szkół! Cóż to znaczy świadomość, że tworzy się rzeczy ambitne, że można pracować z tak ciekawymi reżyserami, jak zaangażowani tu obecnie Maciej Prus i Helmut Kajzar!

Bo koncertową przecież grą jest zachowanie się małżeństwa Dulskich - Wandy Ostrowskiej i milczącego, a przecież wywierającego ciśnienie na nastrój całej sztuki Janusza Michałowskiego. Agresywność patologicznego rysunku Meli (Ewa Milde) i zepsutej Hesi (Joanna Orzeszkowska) nie ma nic wspólnego z dość skeczowymi postaciami pensjonarek. A budząca zwykle sentymentalne współczucie, uwiedziona służąca Hanka traci tu dzięki interpretacji Joanny Kasperskiej sympatię: obnażona zostaje jej chłopska zachłanność, gotowa jest handlować swoją krzywdą, byle dobrze zapłacono. Mieści się też dobrze w obsesyjnie erotycznej, freudowskiej atmosferze kaliskiego spektaklu.

Obydwie premiery Teatru im. W. Bogusławskiego są bardzo obiecującą zapowiedzią i nowego sezonu i programu, który sobie nakreśliła nowa dyrekcja tej sceny.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji