Artykuły

Teatr Wielki dzieciom

Opera dla dzieci Pan Marimba nie schodziła z afisza Teatru Wielkiego przez osiem lat. Teraz jego autorka Marta Ptaszyńska przygotowała nowe dzieło dla najmłodszych – Magicznego Doremika.

Kompozytorka sięgnęła po opowiadanie dla dzieci Gianniego Rodariego Gelsomino w Krainie Kłamczuchów w przekładzie Hanny Ożogowskiej. Rodari, jeden z najlepszych bajkopisarzy XX w., tworzył pełne subtelnego humoru i nieustających, surrealistycznych perypetii opowieści dla dzieci.

– Baśń o Gelsominie, którego ja nazwałam Doremikiem, to piękna opowieść w sam raz na scenę – uważa Marta Ptaszyńska. – Dzieci nie lubią monotonii, a tu się ciągle coś dzieje. Moja córka przepadała za tą książeczką.

W operze występują: maestro Bemol, dyrektor teatru, król Paleton, kotek Czerwone Futerko, a także ciotka Pelagia, opiekunka zwierząt. Podobnie jak w Panu Marimbie Marta Ptaszyńska, jedna z najwybitniejszych polskich kompozytorek, profesor University of Chicago, stworzyła całą galerię barwnych postaci. Najważniejszą z nich jest tytułowy Doremik, chłopiec obdarzony tak pięknym głosem, że ludzie uważają go za cudotwórcę. Rudowłosy chłopiec w spodniach na szelkach wyrusza w świat i dociera do Krainy Kłamczuchów, gdzie koty szczekają, psy miauczą, a w piekarni kupuje się atrament.

Wszystko to dzieje się przez złego władcę, który każę ludziom kłamać. Ale Doremikowi udaje się zwalczyć zło. – To jest mądry i odważny chłopiec, którego jedynym orężem jest piękny głos. Wyobrażam sobie, że śpiewa bardzo pięknie i na tym polega jego moc. Muzyka w mojej operze przywraca ład, symbolizuje piękno i prawdę — opowiada kompozytorka.

Marta Ptaszyńska bardzo lubi pisać dla dzieci, choć nie jest to jej główna specjalność. Dla dzieci komponowała utworki na cztery ręce, radiowe piosenki. Jej pierwsza opera dziecięca – Pan Marimba z librettem Agnieszki Osieckiej była nawet wykonywana przez dzieci. Grało w niej tylko dwoje dorosłych aktorów. Przez osiem lat Pan Marimba święcił triumfy w warszawskiej operze Grano go chyba ze 115 razy, a kiedy na jakiś czas zdjęto go z afisza, rodzice wymogli powrót dzieła na scenę.

– Komponowanie dla dzieci sprawia mi ogromną przyjemność – przyznaje Marta Ptaszyńska. Trzeba pisać w urozmaicony sposób, ale słuchacz musi mieć wrażenie prostoty i przystępności. Poza tym powinno być kolorowo i barwnie. Trafić do wyobraźni dziecka nie jest łatwo, więc tego typu utwory to wbrew pozorom duże zadanie dla kompozytora.

Spektakl reżyseruje Hanna Chojnacka, scenografię zaprojektowała Barbara Kędzierska, a kostiumy – Zofia de Ines. W Doremika wcielają się na przemian Magdalena Idzik, Elżbieta Wróblewska i Rafał Bartmiński. Zadyryguj e Iwona Sowińska. Na scenie nie zabraknie dzieci – ważną rolę w tym operowym widowisku odgrywają uczniowie Szkoły Baletowej im. Romana Turczynom cza oraz dzieci z chóru Alla Polacca Sabiny Włodarskiej.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji