Artykuły

Wrocław. Prix Visionica od dziś

Dziś (24 kwietnia) zaczyna się we Wrocławiu pierwszy Międzynarodowy Festiwal Twórczości Telewizyjnej "Prix Visionica".

Organizatorzy: Telewizja Polska oraz miasto Wrocław wraz z telewizją Arte i rosyjskim Telekanałem Kultura chcą, by cykliczny festiwal skupiał się na roli telewizji we współczesnej kulturze oraz jej przyszłości w dobie internetu i innych, nowych metod komunikowania.

Rdzeniem Prix Visionica jest międzynarodowy konkurs. Jury pod przewodnictwem Agnieszki Holland podzieli między laureatów pulę łącznie ponad 62 tys. euro. Zdobywca Wielkiej Nagrody Prix Visionica zdobędzie 25 tys. euro. Konkursowi towarzyszą: sympozjum, wykłady, przegląd najlepszych animacji i teledysków MTV. Będą też koncerty - dziś na uroczystym otwarciu w operze zagra Andrzej Smolik. W ramach festiwalu wystąpią także wrocławskie formacje: Oszibarack, Me, Myself and I. Karbido zaprezentuje performance audiowizualny The Table TV.

Rozmowa z Piotrem Krajewskim*

Agata Saraczyńska: Skąd decyzja, by festiwal ambitnej twórczości telewizyjnej organizować właśnie we Wrocławiu?

Piotr Krajewski: Na polu polskiej kultury Wrocław stał się bardzo istotnym centrum innowacji. To tu organizowane są festiwale, które szukają czegoś nowego - choćby Brave Festival czy WRO. Formuła PV jest próbą uchwycenia ważnych zjawisk nie tylko telewizyjnych, ale sposobu widzenia ich przez telewizję XXI wieku.

Czyli konkurs ma pokazać nową telewizję?

Chcemy zaprezentować przede wszystkim najlepsze programy poświęcone kulturze zrealizowane przez telewizje z całego świata. Interesuje nas oczywiście zmiana języka przekazu, tym bardziej że tematy kulturalne są związane z misją telewizji, którą jest budowanie wspólnoty. W dobie internetu tworzą się hybrydy, które wpłyną na przyszłość mediów, w tym telewizji. Najstarszy amerykański festiwal filmowy Ann Arbour zrobił w tym roku premierę filmu "www.secondlife.com". Telewizja wielokierunkowo zmienia się na naszych oczach, staje się interaktywna. W czasie mistrzostw świata w piłce nożnej włosi stworzyli specjalny program emitowany na komórki i współredagowny przez kibiców. W Korei i Austrii produkowane są seriale specjalnie na telefony komórkowe. Wtedy inaczej wygląda już samo filmowanie - zapomnij o krajobrazach, na maleńkim ekranie liczy się wyrazistość znaków i skrótowość narracji. Z kolei technologia High Definition to jeszcze inne oblicze telewizji - obraz piękny jak nigdy dotąd, doskonały technicznie, pełen estetycznych niuansów. Siłą telewizji jest i pozostanie różnorodność.

Czy takie programy też rywalizują na Prix Visionica?

W konkursie pokażemy różne dziedziny kultury: od polskiej specjalności - teatru telewizji, po dokument, film fabularny, muzykę i taniec. Nadesłano 286 prac, głównie z publicznych telewizji, lecz także realizacje firm producenckich z całego świata, często bardzo poszukujące. Wybraliśmy z nich do pokazów konkursowych 77 programów, bardzo różnorodnych: od baletu w HD po interaktywne programy przeznaczone do emisji internetowej, oczywiście w konkursie nie zabraknie też wspaniałych, "zwyczajnych" produkcji telewizyjnych. Natomiast przemianom telewizji, a także nowościom technicznym poświęcone będą konferencje i prezentacje.

Co zobaczyć może na festiwalu wrocławianin spoza świata telewizji?

Wiele festiwali ma charakter branżowy, nam zależy, by Prix Visionica widoczna była w mieście, by zainteresować publiczność pokazami i być może skłonić do dyskusji o tym, co czeka nas w przyszłości. Dlatego zaplanowaliśmy nie tylko otwarte dla wszystkich wykłady i dyskusje, lecz także projekcje w Teatrze Współczesnym, które będą dostępne za darmo. Każdy będzie mógł w piątek i sobotę przyjrzeć się w Rynku telewizji od kuchni, czyli spotkać TVP Kulturę i Program II, a już dziś w centrum miasta na żywo transmitowany będzie z Teatru Polskiego "Przypadek Klary". Na festiwalu tylko nieliczne imprezy są biletowane, np. przegląd filmów Agnieszki Holland w Heliosie. Widzów zapraszamy też do centrum festiwalowego w hotelu Sofitel, tu uczestniczyć będzie można w wielu wydarzeniach, np. spotkaniach z telewizją Arte, rosyjskim Telekanałem Kultura, a po pokazie filmu o misji pomagającego dzieciom UNICEF-u porozmawiać z Małgorzatą Foremniak, ambasadorem dobrej woli UNICEF.

* Piotr Krajewski - dyrektor artystyczny festiwalu Prix Visionica

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji