Artykuły

Łódź. Spotkania Baletowe niebawem

Już za kilka dni, 12 maja, rozpoczną się w Łodzi XIX Łódzkie Spotkania Baletowe.

To największy w Polsce i jeden z najbardziej prestiżowych w świecie festiwali poświęconych sztuce tańca. W tym roku na scenie Teatru Wielkiego, prócz gospodarzy, wystąpi osiem zespołów baletowych. Zapełnią one 16 wieczorów i zakończą się 3 czerwca. Publiczność będzie miała okazję podziwiać talent ponad 300 artystów baletu z Europy, Ameryki Północnej i - po raz pierwszy - Azji oraz dzieła tak wybitnych choreografów, jak Mats Ek, John Cranco, George Balanchine, Jerome Robbins, Dwight Rhoden, David Dawson, Antal Fodor, Giorgio Madia. "Dziennik Łódzki" patronuje tej znakomitej imprezie.

Inauguracyjny "Kopciuszek"

Tradycyjnie wieczór inauguracyjny Łódzkich Spotkań Baletowych należy do gospodarzy. I, jak to jest od blisko 30 lat, zespół baletowy Teatru Wielkiego w Łodzi przygotował na ten dzień premierę. Będzie nią "Kopciuszek" do muzyki Gioacchino Rossiniego, w choreografii i inscenizacji Giorgia Madii.

Oparte na znanej bajce libretto zostało przeniesione w lata 60. i z pewnością nie będzie dosłowną opowieścią o kopciuszku, który został królewną. Znany w Łodzi ze znakomitej realizacji "Śpiącej królewny" Czajkowskiego wybitny choreograf i reżyser Giorgio Madia należy do grupy tych inscenizatorów, którzy tradycję teatralną umieszczają w uniwersalnym wymiarze, nadając treściom zawartym w libretcie nowy sens i znaczenie, a także niepospolitą plastykę. Język choreograficzny Madii jest niezwykle oryginalny; z jednej strony daje możliwość technicznych popisów tancerzy, z drugiej - jest atrakcyjny i zrozumiały dla widza. Tańczą m.in.: Monika Maciejewska, Beata Brożek, Gintautas Potockas, Krzysztof Pabjańczyk, Adam Grabarczyk, Jan Łukasiewicz.

"Kopciuszka" w scenografii i kostiumach Cordelii Matthes zobaczymy 12 maja (bilety kosztują 50-65 zł) i 13 maja (bilety 25-40 zł) o godz. 19.

Jezioro z Korei

Zespół Narodowego Baletu Korei, kierowany dziś przez tancerkę i choreografkę In-ja Park, ma ponad 40-letnią tradycję. Soliści NBK byli laureatami nagród na krajowych i międzynarodowych konkursach tańca, a zespół odnosił sukcesy na licznych tournée w Egipcie, Izraelu, Chinach, Japonii, Rosji i USA. Występ na XIX Łódzkich Spotkaniach Baletowych 2007 jest pierwszą wizytą zespołu z pełnospektaklowym baletem w Europie, i ogranicza się tylko do wizyty w Łodzi.

W wykonaniu stu tancerzy zobaczymy klasyczną wersję "Jeziora łabędziego, baletu skomponowanego przez Piotra Czajkowskiego w choreografii Jurija Grigorowicza. Tańczą m.in.: Hyun-woong Kim, Joo-won Kim, Young-chul Lee, Inkyung Kim. Korea National Ballet Company wystąpi 22 i 23 maja o godz. 19. Bilety: normalne 40-65 zł, ulgowe 25-50 zł.

Trzy tuzy z Marsylii

Ballet National de Marseille został założony w roku 1972 przez wybitnego francuskiego choreografa Rolanda Petit. W roku 1984 otrzymał status Krajowego Centrum Choreograficznego. W roku 1998 Roland Petit opuścił zespół, a dyrekcję objęła Marie-Claude Pietragalla, która diametralnie zmieniła kierunek artystyczny zespołu. W roku 2004 nastąpiła zmiana na stanowisku dyrektora i nowym szefem Ballet National de Marseille został Belg Frédéric Flamand. Zespół z Marsylii pokaże trzy balety w choreografii światowej sławy artystów: "Morning Ground" - choreografia David Dawson, muzyka Fryderyk Chopin; "Apollon Musagete" - choreografia George Balanchine, muzyka Igor Strawiński. Tańczą m.in.: Laurence Ponnet, Mylene Martel, Cinthia Labaronne; "In G Major" - choreografia: Jerome Robbins, muzyka Maurice Ravel. Tańczą m.in.: Agnes Lascombes, Julien Lestel, Gilles Porte, Valérie Blaecke, Cristina Crescenzi.

Spektakle 29 i 30 maja, godz. 20. Bilety: normalne 40-65 zł, ulgowe 25-50 zł.

Piaf na pointach

Państwowa Opera w Gdańsku przywiezie do Łodzi "Edith" - balet do piosenek Edith Piaf w inscenizacji i choreografii Sławomira Gidla. To spektakl oparty na historii życia francuskiej pieśniarki Edith Piaf, której życie prywatne i osobowość artystyczna od lat fascynują publiczność. Przedstawienie nie odnosi się bezpośrednio do wydarzeń z życiorysu, a jest zapisem biografii emocjonalnej kobiety, dla której muzyka była wyzwoleniem z szarości istnienia, a śmierć zaczynała się tam, gdzie przestawał brzmieć jej głos. Tytułową partię choreograf powierzył trzem tancerkom: Żanecie Borówce, Małgorzacie Insadowskiej i Sylwii Kowalskiej-Borowy, które wystąpią z towarzyszeniem solistów i zespołu baletowego POB. Piosenki wykorzystane w spektaklu to m.in.: "Mon manege a moi", "Milord", "La Vie en rose", "L'accordéoniste", " Padam, padam", "Non, je ne regrette rien", "Ne me quitt pas". Przedstawienie obejrzymy 26 maja o godz. 20. Bilety 25-45 zł normalne i 15-35 ulgowe.

Mistrzowie z USA

Complexions Contemporary Ballet z Nowego Jorku został założony w roku 1994 przez obecnych dyrektorów artystycznych - Dwighta Rhodena i Desmonda Richardsona. Complexions wystepuje w Kanadzie, Ameryce Południowej, Australii i Azji. W Łodzi artyści zaprezentują 10 kompozycji choreograficznych Dwighta Rhodena w dwu różniących się programem wieczorach. 19 maja zobaczymy pięć dzieł m.in.: "Hissy Fits" z muzyką Jana Sebastiana Bacha, "The Cyclical Hour" (muzyka - Astor Piazzolla), "Showman's Groove" (muzyka - Ira i George Gershwin, Cindy Adams, Eddy Arnold) oraz "Solo" (muzyka - Prince). 20 maja zobaczymy: "Pretty Gritty Suite" (muzyka m.in.: Leslie Bricusse, Anthony Newley, Duke Ellington i Nina Simone); "Tois" (muzyka collage); "Frankly" (muzyka Aretha Franklin); "Red" (muzyka m.in: Jimi Hendrix, Depeche Mode) oraz "This Heart" (choreografia Matthew Prescott, muzyka Sinead O'Connor). Tańczą m.in.: Karah Abiog, Bryan Arias, Christina Dogling, Monique Meunier, Kimi Nikaidoh, Sabra Perry, Mathew Prescott. Bilety: normalne 40-65 zł, ulgowe 25-50 zł.

Węgierska złośnica

Sztuka baletowa na Węgrzech ma ponaddwustuletnią tradycję. Postacią, która rozsławiła Węgierski Balet Narodowy, był Gyula Harangozo. Obecnie zespół prowadzi jeden z najwybitnijszych tancerzy ubiegłego stulecia - Gabor Kevehazi. Artysta występował m.in. w Covent Garden, w Teatrze Bolszoj w Moskwie, w Niemczech, Francji, Japonii, Korei, Meksyku i USA. Kevehaziego zna także łódzka publiczność: był pierwszym odtwórcą partii Judasza w słynnej "Próbie" Antala Fodora. Występy Węgrów (2 i 3 czerwca o godz. 19) zakończą spotkania. Zobaczymy "Poskromienie złośnicy" w choreografii Laszla Sergiego, z muzyką Carla Goldmarka ułożone do komedii Williama Szekspira. Tańczą m.in.: Aleszja Popova, Zoltán Nagy Jr. W spektaklu udział weźmie łącznie ponad stu wykonawców. Grać będzie Orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi, dyryguje Valeria Csanyi. Bilety: normalne 40-65 zł, ulgowe 25-50 zł.

"Próba" powraca

"Próba" [na zdjęciu] to niekwestionowany hit baletowy, który na łódzkiej scenie święcił triumfy kilka sezonów w latach 80. To zarazem największe światowe osiągnięcie Antala Fodora: balet do muzyki Bacha i Pressera miał ponad tysiąc wystawień, a wśród wykonawców znalazły się tak znane zespoły, jak Balet Kirowa. Filmową wersję spektaklu zarejestrowały telewizje: niemiecka, holenderska, austriacka, bułgarska i węgierska. Publiczności XIX Łódzkich Spotkań Baletowych jej ulubiony przez lata spektakl przypomni zespół baletowy Teatru Wielkiego z Poznania. Prawykonanie "Próby", nazywanej przez jej twórcę pieśnią żałobną ku czci wszystkich niesprawiedliwie prześladowanych, odbyło się w Budapeszcie w 1983 roku. w poznańskiej wersji udział biorą m.in.: Agnieszka Wolna, Arkadiusz Gumny, Dominik Muśko, Andrzej Płatek. Spektakl zaprezentowany zostanie 27 maja o godz. 19. Bilety: normalne 25-45, ulgowe 15-35 zł.

Wielki Cullberg

Początki Cullberg Ballet sięgają roku 1950, kiedy odbyła się premiera "Panny Julii". Tym spektaklem twórczyni baletu - Birgit Cullberg wywarła niezwykle silny wpływ na współczesny balet na świecie. W latach 70. Mats Ek, syn Birgit Cullberg, wprowadził do światowego baletu pozycje o silnie społecznym zaangażowaniu, jak "Soweto" czy "Dom Bernardy". W następnej dekadzie skoncentrował się na pionierskim tworzeniu nowych wersji pozycji repertuaru klasycznego, jak "Giselle" i "Jezioro łabędzie". Od roku 1967 Cullberg Ballet zrealizował 158 premier baletowych różnych choreografów, prezentując łącznie ponad 2700 przedstawień. Zespół wystąpił w 278 miastach w 47 krajach.

Cullberg Ballet występować będzie trzy dni. 15 i 16 maja (o godz. 20) zobaczymy "Aluminium" (choreografia Mats Ek, muzyka: John Adams) oraz "Walking Mad" (choreografia Johan Inger, muzyka Maurice Ravel i Arvo Pa¨rt). 17 maja (początek o godz. 20) to wieczór autorski nowego dyrektora zespołu Johana Ingera. Powtórzony zostanie balet "Walking Mad", a w pierwszej części zobaczymy "Blanco" (muzyka Erno Raspee/Lew Pollack "Charmaine", Stefan Levin). Tańczą m.in.: Clyde Archer, Carolina Armenta, Isaac Spencer, Thomas Zamolo. Bilety: normalne 40-65 zł, ulgowe 25-50 zł.

Arcydzieło XX wieku

"Oniegin" - wg poematu Aleksandra Puszkina, z muzyką Piotra Czajkowskiego - w choreografii Johna Cranko uznany został za arcydzieło XX wieku. Prezentowany przez najważniejsze zespoły baletowe świata, nie był dotąd znany w Polsce. Słynne romantyczne widowisko baletowe tego choreografa powstało w 1965 roku dla Baletu Stuttgarckiego. Od tamtego czasu spektakl obiegł czołowe sceny baletowe świata, pozostając na długie lata w ich żelaznym repertuarze. W Łodzi pokaże go warszawska Opera Narodowa. "Oniegina" wystawiła tu najbliższa współpracowniczka Cranko, ceniona znawczyni jego oryginalnych choreografii, Georgette Tsinguirides z Baletu Stuttgarckiego. Tańczą m.in.: Siergiej Basałajew, Maksim Wojtiul, Dominika Krysztoforska, Marta Fiedler, Izabela Milewska, Wojciech Warszawski. Przedstawienie pokazane zostanie 25 maja o godz. 19. Bilety: normalne 25-45, ulgowe 15-35 zł.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji