Artykuły

O co walczymy? Pierwsza premiera sezonu: Andrea Chenier

Ten spektakl jest o rewolucji, ale rozumianej jako proces, który dzielę na trzy etapy, Pierwszy to uśpienie, rozkład, dekadencja, kiedy ludzie niemal biernie kładą głowę pod topór. W stan takiego poddaństwa duchowego wchodzi nowa, jędrna siła; następuje okres eksplozji - radosnej i euforycznej; wybuch, który na moment burzy wszelkie reguły; to czas oszalałego kabaretu historii. Wreszcie trzeci okres, najbardziej dramatyczny, kiedy wypalają się hasła; czas terroru, więzienia. Fascynuje mnie to, że co jakiś czas poddajemy się korowodowi cudownych idei, które po chwili same sobie zaprzeczają. Że piękne i szczytne idee ze sztandarów zamieniają się nagle w swoje ponure przeciwieństwo. I tak w kółko.

Ale w Operze Narodowej rewolucji nie będzie. Przede wszystkim zależy nam na rozszerzeniu repertuaru o utwory kompozytorów nie granych tu od lat, jak Gluck, Wagner, Janaćek, Berg, Britten... Z pełną świadomością opowiadamy się za jakością, wyrafinowaniem, elitarnością, za kulturą wysoką niemożliwą gdzie indziej.

Główną naszą ideą jest spotkanie. Spotkanie indywidualności, które doprowadzą do równowagi elementów w tak skomplikowanej materii jak teatr muzyczny. Tadeusz Kantor, współpracując przed laty z Kazimierzem Kordem, napisał: "W tej całej celebracji kanonów i konwencji operowych zapomniało się, że opera jest również teatrem", i dalej: "Męczy mnie problem tak zwanej służebności różnych składników teatru: tekstu, aktora, dźwięku, ruchu, kostiumu, formy plastycznej, światła... Czasami wyobrażam sobie, że zamiast niego pojawia się inny: spotkanie".

Chcemy, żeby muzyka, sens i obraz stały się jednym. Chcemy, żeby opera była miejscem sztuki żywej, korespondującej z estetyką naszych czasów. Dlatego oddajemy dzieła mistrzów w ręce wielkich twórców: "Czarodziejski flet" Mozarta - Kazimierzowi Kordowi i Achimowi Freyerowi; "Wozzecka" Berga - Jackowi Kaspszykowi i Krzysztofowi Warlikowskiemu. Leszek Mądzik z Łukaszem Kosem przygotują spektakl z pieśniami Janaćka i Mykietyna w ramach cyklu TERYTORIA, gdzie po raz pierwszy w historii tej sceny pokażemy także operę Phillipa Glassa.

A podczas dwóch gościnnych koncertów wystąpią Placido Domingo i Marc Minkowski. Zapraszamy Państwa do naszego teatru.

Mariusz Treliński

dyrektor artystyczny Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji