Artykuły

Warszawa. TVP i PR rozliczyły się z wykorzystania abonamentu

TVP uzyskała w 2007 r. 515 mln, a Polskie Radio ponad 188,5 mln zł abonamentu radiowo telewizyjnego - wynika ze sprawozdań przesłanych przez media publiczne Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji. W obu programach najmniej czasu poświęcono na muzykę poważną i teatr (w TVP1 - 1 proc., w TVP2 - 0,5 proc.).

Z zestawienia TVP wynika, że tzw. misja w TVP kosztowała blisko 1 mld 700 mln zł., a abonament sfinansował ją jedynie w około 30 proc. Pozostałe koszty pokryły przychody z reklamy i sponsoringu, które w zeszłym roku wyniosły 1 mld 287 mln zł.

Sprawozdanie TVP pokazuje ponadto, że najwięcej czasu antenowego w 2007 r. w dwóch głównych antenach zajmowała fabuła - w TVP1 - 44,4 proc; w TVP2 - 43 proc.

W TVP1 na kolejnych miejscach znalazły się m.in.: publicystyka (11,7 proc.), reklama (11,1 proc.), dokument (7 proc. czasu) oraz informacja - 6,8 proc. W TVP2 drugie i trzecie miejsce pod względem zajmowanego czasu zajęły: reklama (13,6 proc.) i rozrywka (12,2 proc.), dalej m.in. dokument (9,2 proc.) oraz popularyzacja wiedzy i nauki (6,6 proc.). W obu programach najmniej czasu poświęcono na muzykę poważną i teatr (w TVP1 - 1 proc., w TVP2 - 0,5 proc.).

W TVP3/Info najwięcej czasu poświęcono na informację - 41 proc., publicystykę - 24,7 proc. i dokument - 9,4 proc.

W sprawozdaniu Polskiego Radia poinformowano m.in., że wpływy abonamentowe w 2007 r. wyniosły 188 i pół mln zł i były niższe od otrzymanych w roku poprzednim o 14 mln 680 tys. zł, czyli o 7,23 proc. Ponadto Polskie Radio uzyskało blisko 59 mln zł dochodu z innych źródeł (m.in. sprzedaży reklam, sponsoringu i umów barterowych) - w stosunku do 2006 r. dochody te spadły o ponad 3 mln zł.

Z przedstawionego przez Polskie Radio zestawienia wynika, że ogółem w czterech ogólnopolskich programach (Program I, II, III i radio Bis) najwięcej czasu antenowego zajęła muzyka - 55,9 proc. (np. rozrywkowa - 37,7 proc., poważna - 15,9 proc., ludowa 1,2 proc.), na drugim miejscu znalazły się audycje publicystyczne (16 proc.), dalej informacja (7,3 proc.), 6,3 proc. zajęły inne pozycje (m.in. autopromocja i zapowiedzi programowe), 3,9 proc. - audycje edukacyjne i popularnonaukowe, 3,2 proc. - audycje literackie i formy udramatyzowane.

Polskie Radio podkreśla w sprawozdaniu, że jego oferta programowa w 2007 r. "wyróżniała Polskie Radio spośród innych mediów elektronicznych", "realizowała w sposób całościowy i dopełniający powinności misyjne we wszystkich założonych gatunkach, rodzajach oraz poprzez wszechstronne przedstawianie różnorodnych zagadnień ze wszystkich dziedzin życia i aktywności społeczeństwa".

Pełne wersje sprawozdań TVP i Polskiego radia są dostępne na stronach internetowych obu spółek. Prezes Polskiego Radia informuje także o sprawozdaniu w ogłoszeniach prasowych, zamieszczonych w poniedziałkowych gazetach.

Zgodnie z ustawą o radiofonii i telewizji rozliczenie z wykorzystania abonamentu zarządy TVP i Polskiego Radia mają przedstawić KRRiT corocznie do 15 marca.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji