Artykuły

Piękny koniec świata

"T.E.O.R.E.M.A.T." w reż. Grzegorza Jarzyny w TR Warszawa. Pisze Aneta Kyzioł w Polityce.

Po ponadrocznej produkcyjnej hibernacji TR Warszawa budzi się do życia w wielkim stylu. Inspirowany filmem Pier Paolo Pasoliniego z 1968 r. "T.E.O.R.E.M.A.T." w reż. Grzegorza Jarzyny jest przedstawieniem hipnotycznie pięknym, przemyślanym i wspaniale granym. Rodzinę właściciela fabryki (przejmujący, śmiertelnie znużony Jan Englert, którego rola utkana jest z wywiadów i wierszy Pasoliniego) poznajemy podczas ich porannych rytuałów: ojciec przegląda dokumenty, matka (Danuta Stenka) nakłada makijaż, syn i córka (Jan Dravnel i Katarzyna Warnke) czeszą włosy, służąca (Jadwiga Jankowska-Cieślak) nakrywa do stołu. Perfekcyjne wcielenia członków wyższej klasy społecznej. Niespodziewany gość (Sebastian Pawlak), młody mężczyzna, zmusi każdego z nich do poszperania we własnym wnętrzu, uświadomienia sobie nieprzyjemnych prawd i zadania niewygodnych pytań: o system wartości, o powody duchowej pustki, samotności, o rolę Boga w ich życiu, o lęki. Film Pasoliniego intrygował figurą tajemniczego gościa: czy był wysłannikiem niebios czy piekieł, czy budząc świadomość - i powodując upadek rodziny - przyniósł ocalenie czy zniszczenie? Spektakl Jarzyny przesuwa akcent na członków rodziny, poddając wiwisekcji świat wartości późnego kapitalizmu, którego są beneficjentami, a który właśnie na naszych oczach wchodzi w wielki kryzys. To jedno z tych dzieł sztuki, które, operując poezją i wieloznacznym obrazem, otwierają przestrzeń dla własnych pytań i poszukiwań widza.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji