Artykuły

Salon pani Klementyny

Po bardzo udanym spektaklu "Balladyny" wystawionej ku uczcze­niu roku Słowackiego, teatr im. St, Wy­spiańskiego dał prapremierę młodego polskiego autora Andrzeja Wydrzyńskiego pt. "Salon pani Klementyny", Jest to już druga sztuka tego dramaturga. Komedia z dużym wyczuciem teatru skonstruowana, typy żywe i do­brze zarysowane. Tłem aktualnym na którym się akcja rozwija jest zagęsz­czenie powierzchni mieszkaniowej.

Autor podpatrzył dobrze rzeczywistość. Dużo jeszcze mamy w socjali­stycznej Polsce takich anachronizmów jak pani Klementyna. Mąż aferzysta, oszust, złodziej grosza publicznego. Synalek pozbawiony kręgosłupa mo­ralnego, ofiara tzw. wojennego "prze­wartościowania pojęć" jak to się dziś modnie w pewnych sferach nazywa. Rodzinka moralnie blisko spokrewniona z domem państwa Dulskich.

Wśród domowników właścicielki sa­lonu, pani Klementyny, tylko jedna osoba w postaci jej ojca jest wyposa­żona przez naturę w jakieś szlachet­niejsze ludzkie cechy. Typowy uczciwy, dobry człeczyna, niemrawy libe­rał ,nie rozumiejący jednak całej głębi i doniosłości przemian społecznych pomimo to odnoszący się do nich ra­czej sympatycznie.

Jest w sztuce typowy osobnik - pro­dukt ułatwionego życia w czasie okupacji, stołeczny kanciarz, niebieski ptak i cyniczny pasożyt. Z drugiej strony dokwaterowana rodzina robotnicza. Autor stworzył mocny typ maj­stra fabrycznego - przodownika pracy, zahartowanego w walce, czujnego komunisty.

Postacie żony i córki prawdziwe. Dialogi ciekawe, sceny trzymające w napięciu uwagę widza.

Zespół wykonawczy wywiązał się do­skonale ze swych zadań. Wspólnym wysiłkiem stworzono spektakl ciekawy i na wysokim poziomie artystycznym. Reżyseria wicedyr. teatru Romana Za­wistowskiego bardzo inteligentna i oparta na dokładnej analizie sztuki. Wszystkie walory społeczne komedii przez socjalistyczne ujęcie reżyserii uwypukliły się wyraźnie. Tego rodzaju opracowanie reżyserskie osiąga cel wychowawczy, gdyż zmusza widza do refleksji i zastanowienia, pomagając mu w rozumowaniu i dojściu do wła­ściwych wniosków.

W wykonaniu aktorskim wybija się na pierwszy plan Lech Madaliński stwa­rzając postać pełną krwi i życia, za­hartowanego w ogniu walk o dzisiej­szą rzeczywistość robotnika. Rola wycieniowana po mistrzowsku. Madaliński może ją zaliczyć do swych najlepszych kreacji. Dzielnie sekunduje mu w roli żony Rozwadowska, ta poczciwa, do­broduszna i serdeczna kobiecina o swoistym humorze, kiedy potrzeba po­trafi postawić na swoim i bronić zdo­bytych słusznie praw. Liliana Czarska w roli córki stworzyła typ szczerej świadomej swych celów i możliwości proletariackiej dziewczyny, przenikniętej duchem postępu i żądzy wiedzy oraz zdobycia awansu społecznego.

Janina Morska w roli p. Klementyny prostymi środkami dała typ jakich dzi­siaj wiele jeszcze, jako mary przeszło­ści bezpowrotnej, w naszym drobnomieszczańskim bagienku plączą się po świecie.

Roman Zawistowski stworzył świetny typ młodego, zblazowanego i zdegenerowanego ohydą faszystowskiej idei młodzieńca wojennej epoki. Jest to również kreacja wysokiej miary świad­czącej o wielkiej kulturze aktorskiej.

Kazimierz Lewicki w roli ojca p. Kle­mentyny był czarujący w swych bez­płodnych wynalazczych poszukiwaniach.

Dekoracje Jana Hrynkowskiego udane. Gra świateł doskonała, co wymownie świadczy o staranności pracy zespołu technicznego. Kostiumy w to­nie. Sztuka podkreślająca głębokie przemiany i osiągnięcia socjalne, zo­stała przez publiczność przyjęta b. dobrze. Nieznaczne usterki w konstrukcji szczególnej 3 aktu są do darowania. Prawdziwą zasługą teatru jest to, że dali oni młodemu auto­rowi możność ujrzenia jego dramatur­gicznej pracy na scenie co pozwoli mu przez konfrontację z widownią, z wy­maganiami sceny na przyszłość uniknąć pewnych błędów i pospolitych łatwizn.

Ten błąd popełnia przeważnie wielu nowych dramaturgów.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji