Artykuły

Gdańsk. Sztuka Wyrypajewa w projekcie PC Drama w Żaku

Klub Żak rozpoczyna nowy projekt o intrygującej nazwie PC Drama. Jego założeniem jest performatywne czytanie dramatu współczesnego, czyli kompilacja tekstu, aktorskiej improwizacji, muzyki i obrazu.

Idea projektu nawiązuje do twierdzenia prof. Barbary Lasockiej-Pszoniak: "Granice teatru to granice słowa. Tam, gdzie kończy się słowo, tam nie ma już teatru". Celem PC Drama jest zainteresowanie odbiorców sztuką teatru oraz wykreowanie wizji teatru nie jako instytucji, ale otwartej przestrzeni poszukiwań - estetycznych, antropologicznych, literackich i społecznych. Projekt objąć ma cykl siedmiu spotkań, które będą się odbywały w każdy ostatni poniedziałek miesiąca (od lutego do maja i od października do grudnia). W ramach PC Drama odbywać się będą: otwarte próby czytane, panele dyskusyjne, wykłady, prelekcje, teatralizacja przestrzeni miejskiej - Street art.

PC Drama rozpocznie w najbliższy poniedziałek czytanie dramatu "Taniec Delhi" autorstwa Iwana Wyrypajewa. Będzie to jego pierwsza prezentacja - tuż przed marcową prapremierą w Teatrze Narodowym w Warszawie. Reżyserem pierwszej performatywnej "próby czytanej" jest Waldemar Raźniak, student IV roku wydziału reżyserii Akademii Teatralnej w Warszawie, absolwent kierunku aktorstwo dramatyczne na PWST w Krakowie i zarządzania kulturą na Uniwersytecie Jagiellońskim. Zadebiutował spektaklem "Wassa Żeleznowa" w Och-Teatrze (w rolach głównych Krystyna Janda, Jerzy Trela, 2010 r.).

- Spośród tekstów, do których miałem dostęp, "Taniec Delhi" Wyrypajewa jest najbardziej współczesny. Wydaje mi się, ze współczesność tego tekstu związana jest bardziej z pewnym eksperymentem teatralnym, który jest w ten tekst wpisany, niż z samą treścią. Odbieram Wyrypajewa nie jako autora, który stara się być doraźnie aktualny, czyli odpowiadać na zapotrzebowanie chwili, reagować na mody. Współczesność "Tańca Delhi" przejawia się też w sposobie komunikacji z widzem i w tym, jak tekst traktuje teatr - mówi Raźniak.

Sztuka Wyrypajewa to siedem pozornie niemających ze sobą związku jednoaktówek. Każda przedstawia spotkanie w szpitalnej sali dla odwiedzających, a każde ze spotkań związane jest ze śmiercią kogoś bliskiego bohaterów. Przeżywają oni emocje towarzyszące stracie - pustkę, lęk, próbują odnaleźć się na nowo w rzeczywistości. Poznajemy ich historie, uczestniczymy w ich teraźniejszości. Tytułowy taniec jest "dziełem" głównej bohaterki, Katarzyny, która, trafiając na bazar w Delhi - gdzie uderzają ludzkie tragedie, wszechobecny brud i obrzydliwość - doznaje mistycznego przeżycia, a swoje doświadczenie postanawia przełożyć na taniec. Taniec jest tu nie tylko zawarty w treści, ale dotyczy też samej konstrukcji dramatu i języka. Powracające motywy, emocje i słowa układają się w mantryczną, transową całość. - Ten tekst jest pretekstem do pewnego zdarzenia. Nie stara się konsekwentnie opowiadać pewnej życiowo prawdopodobnej historii, ale konfrontuje widza z pewnymi zdarzeniami, które są bardzo sztuczne, nierealne. Sztuczność tego tekstu wydaje się czymś, co leży u podstaw tego doświadczenia - wyjaśnia reżyser. Dramat przeczytają: Katarzyna - Agnieszka Wilkosz, Starsza Kobieta - Dorota Kolak, Alina Pawłowna - Dorota Lulka, Pielęgniarka - Weronika Nockowska, Andriej - Paweł Kacprzycki, Olga - Justyna Kacprzycka. Prelekcję podczas wieczoru wygłosi dr Elżbieta Mikiciuk z UG.

"Taniec Delhi", poniedziałek22 lutego., godz. 19, wstęp wolny Klub Żak, ul. Grunwaldzka 195/197

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji