Artykuły

"Paria"

Mając lat 17, Stanisław Moniuszko przetłumaczył tragedię C. Delavigne'a pt. "Paria",która już wtedy wywarła na nim wielkie wrażenie.

"Paria" opowiada najogólniej mówiąc o nierównościach kastowych w Indiach ok. 1500 roku i nieszczęściach do jakich doprowadzają one głównych bohaterów.

Dramat tak utkwił w pamięci przyszłego kompozytora, że nie dał się nawet po latach, odwieść od zamiaru wzięcia go na warsztat. Komponował muzykę z polskim tekstem Jana Chęcińskiego w latach 1859-1869. Prawykonanie "Parii" 11 grudnia 1869 r. krytyka ówczesna oceniła raczej bez entuzjazmu.

Mieszane uczucia towarzyszą także podczas obecnego wystawienia "Parii" w Teatrze Wielkim, gdzie od 9 bm. znowu ujrzała ona światła rampy, po nieobecności w stolicy od 1917 r.

Powodów do mieszanych uczuć jest kilka. Ten zasadniczy od razu "rzuca się w ucho": w porównaniu z innymi operami Moniuszki, "Paria" jest po prostu dziełem nie w pełni udanym. Broni się muzycznie niewiele jej fragmentów, z uwerturą na czele. Ma się wrażenie, za śpiewacy, poza jednym wyjątkiem - sami nie są przekonani do swoich bohaterów... Tym wyjątkiem wśród premierowej obsady: Barbary Nieman, Romana Węgrzyna i Jerzego Ostapiuka, jest JERZY ARTYSZ, kreujący partię Dżaresa. Długo pozostanie w pamięci ta wstrząsająco zagrana i pięknie zaśpiewana postać. JERZY ARTYSZ raz jeszcze udowodnił tu swoją klasę: muzyczną, wokalną i aktorską. Zebrał on największe brawa premierowej publiczności. Imponująca jest oprawa scenograficzna "Parii", wzorowana na sztuce architektonicznej Indii. Jest ona dziełem młodej debiutantki, Jadwigi Jarosiewicz. Ona także jest autorką pięknych kostiumów. Na duże uznanie zasłużyły również wstawki baletowe wzorowane na tańcach indyjskich i podpatrzone z hinduskich reliefów. Choreografia - Hanna Chojnacka. Balet urozmaica przedstawienie, w sumie dość statycznie.

Realizatorzy warszawskiego przedstawienia - reżyser MARIA FOŁTYN, kier. muzyczne Antoni Wicherek - okroili nieco tekst muzyczny oryginału. I te zabiegi niestety niewiele pomogły. Czy rzeczywiście, nie wystawianą w Warszawie od dziesiątków lat "Parię" - nie umniejszając wysiłków realizatorów - należało znowu "odgrzewać"?

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji