Osoby

Trwa wczytywanie

Zofia Molska

MOLSKA Zofia, właśc. Z. Chulimka lub Holimek, l v. Kopalko, 2°v. Komar (16 VI 1889 Stanisła­wów - 11 II 1977 Łódź), aktorka. Była córką Antoniego Chulimki (lub Holimka) i Marii z Jasińskich, żoną najpierw Albina Kopalki, później Kazimierza Komara, matką reżysera Zbigniewa Ko­palki. Wychowywana przez Adama i Zofię Mul­lerów (zob. t. 1), od dzieciństwa do 1912 wystę­powała wraz z nimi w zespołach objazdowych. Po­wtarzających się w różnych publikacjach informacji o debiucie M. w 1907 w Krakowie, po ukończeniu Szkoły Dram. K. Gabryelskiego, nie udało się po­twierdzić; wiadomo natomiast, że w sez. 1903/04 za dyrekcji Mullera w krak. T. Ludowym grała m.in. Rózię ("Dzika różyczka"), Mańkę ("Popychadło"), Teklę ("Okrężne"), Helenę ("Ogniem i mieczem"), Klarę ("Zemsta"). W 1912-14 występowała, wg informacji syna, wraz z Z. Mullerową w Lublinie. Po wybuchu I wojny świat., od lata 1914 związała się z wil. T. Nowoczesnym pod kier. S. Książka i nast., do 1920, z T. Lutnia i T. na Pohulance. W sez. 1920/21 grała w T. Żołnierskim pod kier. podporucznika Zajączkowskiego w Wilnie. Na jesieni 1921 wy­stępowała w T. Praskim w Warszawie; na wiosnę 1922 wzięła udział w jubileuszu Z. Mullerowej w Lublinie i tam została do końca sezonu. Od sez. 1922/23 ponownie w Wilnie; występowała stale w tym mieście, m.in. 1925-28 w zespole Reduty, a nast. w T. Miejskich. Brała udział w audycjach wił, rozgłośni PR. W sez. 1939/40 i do czerwca 1941, oraz w sez. 1944/45 w Polskim T. Drama­tycznym i wraz z nim w kwietniu 1945 przyjechała z Wilna do Torunia. Do 1955 była aktorką T. Ziemi Pomorskiej, a od sez. 1955/56 do emerytury (1 IX 1964) T. im. Jaracza w Łodzi (gdzie występowała już rzadko). W Toruniu 29 X 1946 obchodziła jubileusz czterdziestu l. pracy ("drapieżna, niemal mauriacowska" Matka w "Dwóch teatrach"); 17 XI 1958 jubileusz pięćdziesięciu 1. w T. im. Jaracza (Sędzina - "Majątek albo imię"). Była aktorką chara­kterystyczną o dość szerokim emploi "od groteski przez komedię do dramatu, od bab do wytwornych dam z towarzystwa" (J. Maśliński w programie "Dwa teatry", Toruń 1946), choć w jej dorobku prze­ważały role dramatyczne. Grała m.in. Laurę ("Oj­ciec"), Bonę ("Złote więzy"), Wdowę ("Ich czworo"), Panią Dobrójską ("Śluby panieńskie"), Gospodynię i Czepcową ("Wesele"), Panią Rollison ("Dziady", 1929), Dyndalską i Orgonową ("Damy i huzary"), Tadrachową ("Moralność pani Dulskiej"), Ftatatitę ("Cezar i Kleopatra"), Bertę ("Niemcy"), Wdowę ("Balladyna"), Panią Pernelle ("Świętoszek").
Bibl: Almanach 1976/77; Kaszyński: Teatr łódź.; Kreczmar: Notatnik; Kuchtówna: Wielkie dni; M. Limanowski: Du­chowość i maestria. Recenzje teatralne 1901-1940, Warszawa 1992; Romer -Ochenkowska s. 37; Simon: Spis przed­stawień Reduty; Śmigielski: Reduta; Dz. Łódz. 1958 nr 1 274; Dz. Wil. 1918 nr 113, 193; llustr. Kur. Pol. 1958 ni 178; Kur. Litew. 1914 nr 188, 306; Pam. Teatr. 1963 a 1-4 s. 215, 217 (il.), 259-263, 1973 z. 3-4 s. 430, 488, 489 (il.), 1986 z. 2-3 s. 354-358; Kur. Warsz. 1921 nr 337; Scena Pol. 1922 z. 1-2; Życie Warsz. 1977 nr 30; Afisze, programy (m.in. programy jubileuszów; il.), wycinki prasowe, IS PAN; Afisze, MTWarszawa; Akta (tu w odpisie aktu zgonu nazwisko panieńskie Chulimka, w ankiecie wy­pełnionej przez M. nazwisko Holimkówna; fot.), ZASP; Wosiek: Teatry lud.; Informacje syna, Zbigniewa Kopalki, Warszawa.
Ikon.: L. Jeśmanowicz: M. jako Orgonową (Damy i huzary),
karyk., rys., kredka, tusz, 1939-40 - IS PAN; Fot. - IS
PAN.
Nagrania: Role - Red. Dok. Inf. PR.
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1900-1980 t.II, PWN Warszawa 1994

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji