Osoby

Trwa wczytywanie

Michalina Siennicka

SIENNICKA Michalina Marcella, Magdalena, z Tar­nowskich (18 VI 1850 Radom - 1880 Kielce), aktorka, śpiewaczka. Była córką ślusarza Tomasza Tarnow­skiego i Wiktorii z domu Rozę, żoną -> Teofila S., matką -> Natalii S. 9 I 1870 w Radomiu wyszła za aktora Teofila Siennickiego i na scenie występowała wyłącznie pod jego nazwiskiem. Była kolejno w ze­społach: A. Trapszy w Kaliszu (sez. 1870/71), P. Ratajewicza w warsz. t. ogr. Eldorado (1872), A. Trapszy w Lublinie (sez. 1872/73), w t. krak. (od lutego 1873 do maja 1874); w 1874 w zespole J. Teksla w Piotrko­wie i warsz. t. ogr. Eldorado oraz u A. Trapszy w Łodzi, w 1875 w warsz. t. ogr. Antokol i Alhambra, na­stępnie dłużej (do lata 1877) w zespole A. Trapszy: w Lublinie (sez. 1875/76), warsz. t. ogr. Eldorado (1876), Piotrkowie (1877) i warsz. t. ogr. Arkadia (1877). W sez. 1877/78 występowała w t. krak.; następnie gra­ła w zespołach: K. Doroszyńskiego w warsz. t. ogr. Alhambra (1878), A. Trapszy w Lublinie (sez. 1878/79) oraz w zespole działowym pod kier. męża i F. Idziakowskiego w Kielcach (15 V-24 VI 1880). W warsz. t. ogr. i na scenach prowincjonalnych grała z powodzeniem pierwszoplanowe role, przede wszystkim amantek, zarówno w dramatach jak w komediach i operetkach, a w Krakowie zastępowała niekiedy A. Hoffmann w jej wielkich rolach dramatycznych. L. Solski tak wspomniał S.: "Miała piękną, wynio­słą postać, była bardzo przystojna, ujmowała wszy­stkich osobistym urokiem, czarowała dźwięcznym głosem o dużej skali, a do tego miała nieprzeciętny talent. Była więc naszą vedettą. Repertuar miała bar­dzo rozległy. Od tragedii poprzez operę (świetna Zofia w "Halce"), aż do operetek z "Piękną Heleną" na czele". Z licznych ról S. najważniejsze w dramacie to: Kamila ("Nie igra się z miłością"), Małgorzata ("Faust"), Goplana ("Balladyna"), Julia ("Romeo i Julia"), Diana ("Fantazy"), Kordelia ("Król Lear"), Henrietta ("Dama kameliowa"); w komedii: Hrabina ("Wesele Figara"), Tytania ("Sen nocy letniej"), Helena ("Przed ślubem"), Hurska ("Miód kasztelański"), Genowefa ("Po­czciwi wieśniacy"), w operetce: Helena ("Piękna Helena"), Gabriela ("Życie paryskie"), Bulotta ("Sinobrody"), Doro­ta ("Lekka kawaleria").
Bibl.: Dąbrowski: Teatr w Lublinie; Estreicher: Teatra; Filler: Melpomena; Got: Teatr Koźmiana; Koźmian: Teatr; Grzymała-Siedlecki: Świat aktorski; Solski: Wspomnienia; Gaz. kieł. 1880 nr 37-49; Akt urodzenia 1850/399, parana Św. Jana w Radomiu.
Ikon.: NN: Portret, lit. (tbl. Truppa Teatru A. Trapszy), Mu­cha 1875 nr 39; Fot. pryw. - MHKraków.
Źródło: słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji