3 jednoaktówki:
"Lohengrin czyli przyjemność świtu" /Lohengrin san placerea zorilor/
"Fałszywe ciosy" /Citeva palme false/
"Neska z przybliżeniem /Cafea ness cu aproximatii/
1 kobieta /Ona/, 1 mężczyzna /On/
Pierwsza sztuka tej całości opatrzona jest przypisem: sztuka ta została napisana w 1966 r. dla Iriny Rachiteanu -Sirianu, która grała w niej razem z Ch. Cozorici w przedstawieniu złożonym z paru sztuk pt. "Kim ty jesteś" w Teatrze Narodowym w Bukareszcie w roku 1969. Znany współczesny rumuński dramaturg /"Drugi pokój", "Piąty łabędź"/ odwołał się więc w przypadku tym do starej, uświetnionej nazwiskami największych twórców pióra i sceny, tradycji poświęcając utwór swój konkretnej aktorce, w uznaniu niewątpliwie dla jej kunsztu, z życzeniem, by ona właśnie to jego dzieło wykonała. I przyznać trzeba, że jednoaktówki te to istotnie znakomity materiał aktorski dla obojga wykonawców. Dla pary, jej i jego. Trzy różne sytuacje możliwie między nią i nim, które oczywiście odwołują się do tzw. powszechnej wiedzy na temat spraw tzw. męsko-damskich. A jednocześnie Everac ten tak bogato, przebogato wyeksploatowany temat dopełnia nader interesująco snując swój wariant widzenia i rozegrania takich sytuacji. Interesuje go problem sygnalizowany tytułem "Kim ty jesteś", problem gry, mitologizacji, kłamstwa, pozoru i prawdy odniesień między parą, między nią i nim. Jest to granica dnia i nocy istniejąca między parą kochanków z pierwszej jednoaktówki, swoista miłość per procura - w drugiej i wreszcie w trzeciej jednoaktówce ujawnienie prawdy, że para, ona i on to bohaterowie dwóch różnych romansów, co nie przeszkadza im zresztą prowadzić wspaniałą grę miłosnych wspomnień, tyle że na zasadzie całkowitej równoległości. W miłości, romansie, zdaje się mówić autor, najważniejsza jest bowiem rola, maska, własne marzenie i pragnienie, ale biada tym, którzy tylko na tym poprzestaną. Będą kochać przez lat dwadzieścia jedynie fantomy swojej wyobraźni, co przydarzyło się parze ze środkowej sztuki. "Kim ty jesteś" to efektowny, kunsztownie skonstruowany, dowcipnie napisany utwór dla dwojga znakomitych aktorów, który ma szansę na szerokie zainteresowanie widzów.
Biuletyn Informacyjny Agencji Autorskiej "Nowe sztuki" nr 3/80
Ukryj streszczenie