Artykuły

Pogrzeb jak wesele

W rolach głównych wystąpią: Janusz Zakrzeński, Dorota Lan­dowska, Ewa Konstancja Bułhak, Beata Ścibakówna, Łukasz Le­wandowski. Scenografia jest dzie­łem Jana Polewki, muzyka - Stani­sława Radwana.

Już po wydrukowaniu drama­tu w "Dialogu" (obecnie dostęp­na jest edycja książkowa sztuki, w wydaniu Muzy), pojawiły się po-

równania "Requiem dla gospody­ni" do "Wesela" Stanisława Wy­spiańskiego. Tam było wesele, tu mamy pogrzeb. W obu przypad­kach akcja toczy się w wiejskiej chacie, gości podejmuje Gospo­darz, no i znów mamy koniec wie­ku, tyle że innego.

Wiesław Myśliwski nie jest za­chwycony taką, narzucającą się in­terpretacją: - Porównania z Wese­lem" są bardzo miłe, ale opisałem diametralnie różne fakty, zupełnie inną rzeczywistość. W "Requ­iem..!' chciałem przedstawić to, co się z nami stało, nasze relacje z drugim człowiekiem, najdobitniej przejawiające się w naszym sto­sunku do śmierci.

- Moją jedyną tradycją jest kul­tura chłopska - mówi autor "Re­quiem dla gospodyni". - Nie kultura ludowa, bo to dwa odrębne zjawiska. Nastąpił kres kultury chłopskiej, która bezpowrotnie umarła, ale moje pisarstwo wyra­sta z tej tradycji, z tej kultury i w tym sensie jestem ostatnim pol­skim chłopem.

"Requiem dla gospodyni" jest czwartym dramatem Wiesława Myśliwskiego, po "Złodzieju", "Kluczniku" i "Drzewie". Równie znany jest jako prozaik - autor "Nagiego sadu", "Pałacu", "Ka­mienia na kamieniu" i wyróżnio­nego nagrodą Nike "Widnokręgu".

- Powieść dla mnie jest linią, a dramat punktem i na tym polega różnica - twierdzi autor "Requ­iem...", utrzymując, że polonistą został z przypadku, uzdolniony był zaś w kierunku matematycznym.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji