Artykuły

Ta liryczna, krucha Carmen

Na swój benefis - 25 lat pracy artystycznej - Ewa Wycichowska wybrata suitę baletową "Carmen" Rodiona Szczedrina, który opra­cował ją na motywach słynnej opery Georgesa Bizeta. Mechani­czny przekaz świetnie nagranej przez Orkiestrę "Amadeus" pod dyrekcją Agnieszki Duczmal war­stwy muzycznej, urozmaiciło żywe wykonanie kompozycji gita­rowych Heitora Villa-Lobosa przez Przemysława Chałuszczaka.

Wycichowska kreująca par­tię tytułową ograniczyła się tym razem wyłącznie do roli wykonawczyni i poddała się wi­zji choreograficznej Jerzego Makarowskiego. Wbrew muzy­ce inspirowanej folklorem pirenejskim i latynoamery­kańskim z bolerem, habanerą i seguidillą na czele, choreograf zaproponował mocno dyskusyj­ny układ baletowy. Nie można się było dopatrzeć tak chara­kterystycznych i oczywistych dla "Carmen" cech tańców hi­szpańskich, typowych gestów i ruchów ciała. Scenografia i ko­stiumy Władysława Wigury, także podporządkowane swoiście pojmowanemu uniwersalizmowi spektaklu, były nieforemne i nietwarzowe, zwłaszcza u tance­rek.

Na dosyć nijakim tle przyciągała wzrok krwistoczerwona szata Carmen. Ta Kobieta-Płomień, Kobieta-Miłośnica, Kobieta-Wamp uosabiająca tempe­rament, namiętność i fatalizm uczuć, nie znalazła pełnego wyra­zu w filigranowej, delikatnej i subtelnej sylwetce Wycicho­wskiej. Zachwycając mi­strzowską techniką baletową, lekkością gestu, cudowną pracą rąk i całego ciała, Wycichowska tańczyła Carmen jak gdyby prze­ciw sobie, wbrew swoim natural­nym warunkom psychofizycz­nym.

Partnerujący - Aleksander Rutkiewicz (Don Jose), Krzysztof Raczkowski (Torreador), Beata Wrzosek (Micaela), Pa­weł Mikołajczyk (Oficer) i po­zostali członkowie Polskiego Teatru Tańca dali dowód, jak zwykle wysokiego, profesjo­nalnego poziomu swego kun­sztu. Długotrwale oklaski, owacja na stojąco, kosze i bu­kiety kwiatów były podzięko­waniami dla młodzieńczej jubilatki i jej zespołu za ko­lejny, bardzo piękny, choć kontrowersyjny obraz baleto­wy.

Ewa Wycichowska zaraz po dyplomie w poznańskiej Państwowej Szkole Ba­letowej (1968) zaangażowana została do Teatru Wielkiego w Łodzi, w którym przez 20 lat z powodzeniem kreowała partie solistyczne w takich spektaklach, jak min. "Gajane", "Szeherezada", "Ognisty ptak", "Giselle", "Coppelia".

Równolegle z karierą tancerki, od roku 1980 tworzy układy choreograficzne do spektakli baletowych i operowych oraz dla teatrów dramatycznych i filmu. Swoje umiejętności w zakresie tańca i choreografii uzupełniła, uzyskując dy­plom Wydziału Pedagogiki Tańca w Akademii Muzycznej w Warszawie, a także odbywając staże artystyczne we Francji i Holandii. Jako pedagog związana była z Łódzką Akademią Muzyczną i Szkołą Baletową. Obecnie współpracuje ze Szkolą Baletową w Poznaniu. W 1988 na stałe związała się z naszym mia­stem przejmując po Conradzie Drzewieckim funkcję dyrektora Polskiego Te­atru Tańca. Mieszka w dwóch pokojach w bloku. Ma córkę, Paulinę.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji