Artykuły

Wielki Bard w czarnej bryle

Dziś rozpoczyna się 20. Gdański Festiwal Szekspirowski. To najważniejsza impreza teatralna lata.

Jednym z głównych punktów programu jest konkurs polskich inscenizacji sztuk Szekspira. O statuetkę Złotego Yoricka rywalizować będą spektakle z Krakowa, Szczecina i Warszawy. Poziom polskiego konkursu dawno nie był tak wysoki.

Hamlet w reż. Krzysztofa Garbaczewskiego ze Starego Teatru w Krakowie imponuje wyobraźnią i inscenizacyjnym rozmachem. Z kolei Juliusz Cezar Barbary Wysockiej z warszawskiego Teatru Powszechnego to przedstawienie o upadku republikańskich wartości — dosadnie polityczne, chwilami wręcz aluzyjne. Wysocka w spektaklu wciela się także w rolę Marka Antoniusza. Wreszcie — Burza Anny Augustynowicz, dyrektorki Teatru Współczesnego w Szczecinie, odwołująca się do teatru elżbietańskiego, z docenioną główną rolą Bogusława Kierca. Zwycięzcę poznamy 7 sierpnia.

Co jeszcze zobaczymy w nowym gmachu Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego — efektownej czarnej bryle z otwieranym dachem? Słynny Włoch Romeo Castellucci pokaże spektakl Juliusz Cezar. Fragmenty [na zdjęciu]. Przedstawienie miało premierę w Bolonii w 2014 r., obok Cezara pojawia się w nim tajemnicza postać przypominająca ojca założyciela nowoczesnego aktorstwa Konstantina Stanisławskiego oraz biegły retor Marek Antoniusz, którego u Castellucciego zagrał aktor po tracheotomii.

Wydarzeniem będzie Hamlet z Teheranu w reż. Arasha Dadgara. „Zapomnijcie wszystko, co do tej pory usłyszeliście o Hamlecie" — uprzedzają irańscy artyści. Teatr Timuna z Tel Awiwu pokaże Hamletmaszynę w reż. nagradzanej w Edynburgu Navy Zuckerman. To XX-wieczna parafraza Szekspira — tekst niemieckiego lewicowego dramatopisarza Heinera Muellera, ucznia, a potem gorącego polemisty Bertolta Brechta.

Codziennie będzie można zobaczyć dzieła Szekspira na stole. To głośny projekt (z użyciem solniczek, butelek czy sprzętu AGD) kolektywu Forced Entertainment, założonego przez artystę wizualnego i reżysera Tima Etchellsa. Dzięki brytyjskim performerom w Teatrze Wybrzeże ożyją postaci m.in. z Kupca weneckiego, ale też rzadziej granych — Troilusa i Kresydy czy Tymona Ateńczyka. Wcześniej cykl Table Top Shakespeare pokazywało warszawskie CSW, ale w formie wideo. W programie są też filmy, koncerty i spektakle nurtu offowego. Inicjatorem festiwalu jest anglista i teatrolog Jerzy Limon, a organizują go GTS i fundacja Theatrum Gedanense.
 

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji