Artykuły

Krakowskie Reminiscencje Teatralne

Ukłon w stronę Hanocha Levina, przyciągające do teatru dźwięki i liczne warsztaty, dzięki którym teatru będzie można się nauczyć. Na 41. Krakowskie Reminiscencje Teatralne zaprasza od 7 do 12 października m.in. Teatr Barakah.

Szukają swojego miejsca na ziemi, borykają się z problemami egzystencjalnymi, usiłują odnaleźć spokój ducha i własną krainę szczęścia. Każdy na swój sposób i w swoim czasie. I właśnie poszukiwana przez bohaterów tekstów Hanocha Levina kraina szczęścia jest motywem przewodnim 41. Krakowskich Reminiscencji Teatralnych. — To przewrotne, bo dla każdego oznacza to coś innego — mówiła Gabrieli Cagiel z „Wyborczej" Ana Nowicka, dyrektorka festiwalu. Skąd pomysł powrotu do twórczości izraelskiego dramaturga, pisarza, poety i reżysera teatralnego? Chociaż Levina nie ma już wśród artystów teatralnych od 17 lat, jego niejednoznaczne, a dzięki temu inspirujące treści nie straciły na aktualności i wciąż przypominają się reżyserom. — Zdecydowaliśmy się w tym roku właśnie na Levina, bo jest on bardzo współczesny, i uznałyśmy, że fajnie będzie pokazać tę jego ponadczasowość, tę współczesność, a co za tym idzie — współczesną sztukę Izraela — wyjaśnia Nowicka. Monika Kufel, druga z dyrektorek festiwalu, zwraca z kolei uwagę na polską tożsamość pisarza urodzonego w Tel Awiwie. Bo jak pisał przyjaciel Levina Dani Tracz, pisarz „dorastał wśród dźwięków języka polskiego, a już jako dorosły, z pasją poszukiwał śmiesznie brzmiących polskich wyrazów, tj. „pupcia" czy „paluszek", wykorzystanych później w jego tekstach.

Kto rządzi światem

Pracy nad tekstem Levina podjął się Maciej Gorczyński z Wydziału Reżyserii PWST w Krakowie. Na popisowy spektakl festiwalu wybrał Requiem (premiera 10 października). — To bajka o śmierci, o losie, który otwiera się w momencie śmierci. Forma przepowiadania, ale też oswajania śmierci. Ważne jest to, że pod koniec życia Levin przepisał opowiadania Czechowa, tj. Skrzypce Rotszylda, W parowie i Tęsknota. Dodał bajkowość, motyw cherubinów, które zabierają dusze umarłych. Warto w tym miejscu się zastanowić, po co Levinowi ta bajka o śmierci w momencie, kiedy wiedział, że jest śmiertelnie chory? Wcześniej pisał własne teksty, bazując czasami na motywach biblijnych, a tu przepisuje Czechowa. Po co opowiadamy bajki, komu, w jakim celu? — docieka reżyser. Drugą festiwalową premierą będzie kolejna autorska produkcja Teatru Barakah z cyklu Noce Waniliowych Myszy pt. Dżojstik zagłady!. — To spektakl z elementami kabaretu i muzyką Renaty Przemyk — mówi Ana Nowicka, tym razem w roli reżyserki spektaklu. Dżojstik zagłady! to aluzja do polskiej rzeczywistości. — Przyglądamy się temu, co dzieje się w Polsce, czerpiemy z politycznych newsów, a wszystko po to, żeby widzowie dowiedzieli się, kto tak naprawdę rządzi światem. Odbędzie się prawdziwa walka o dżojstik — wyjaśnia Monika Kufel z perspektywy aktorki grającej w spektaklu. Siódmy odcinek Nocy Waniliowych Myszy widzowie zobaczą dzisiaj (piątek) o godz. 21.30 w Teatrze Barakah.

Festiwal zamknie Księżniczka na opak wywrócona, spektakl dyplomowy studentów Wydziału Aktorskiego PWST w reżyserii Remigiusza Brzyka (11 października o godz. 19).

Koncerty i warsztaty

Do grona gości festiwalowych zostały zaproszone też teatry żydowskie. Podczas 41. Krakowskich Reminiscencji zobaczymy m.in. Salt of the Earth teatru Puppet Cinema i HaZira Performance Art Arena oraz Plastic Heroes Ariela Dorona z Izraela. Zaproszenie na festiwal przyjęła również artystka z Niemiec, Isabelle Schad [na zdjęciu].

41. edycja KRT będzie bardzo muzyczna. Festiwal na piedestał wynoszący teatr za niemal równie ważną uważa muzykę. Stąd obok codziennych spektakli okazja do posłuchania wachlarza brzmień — od elektroniki po kapele klezmerskie. W programie są też warsztaty „Laboratorium ciała i głosu — przebudzenie wewnętrznej pieśni" Sama Alty z Nowej Zelandii oraz „Mądrość głosu — Mój głos daje mi wolność" Shai Dayana z Izraela. Jak zapowiadają dyrektorki, podczas tych spotkań publiczność ma przede wszystkim nauczyć się teatru. — Chcemy nauczyć dobrych zwyczajów — chodzenia na spektakle, koncerty, wykłady.

Szczegółowy program Reminiscencji Teatralnych na stronie krt-festival.pl.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji