Artykuły

TVP Kultura. Wtorek z teatrem niemieckim

TVP Kultura zaprasza w teatralny wtorek 16 maja na dzień poświęcony teatrowi niemieckiemu. Będzie to początek współpracy, jaką TVP Kultura podejmuje z ZDFtheaterkanal - tematycznym kanałem niemieckiej telewizji ZDF.

W TVP Kultura zobaczymy trzy najnowsze produkcje ZDFtheaterkanal: o godz. 17.05 nadana zostanie filmowa ekranizacja sztuki Fryderyka Schillera "Intryga i miłość" w reż. Leadera Haussmana, o godz. 19 zaprezentowany zostanie program dokumentalny pt. "Krajobrazy teatralne" - będzie to specjalnie dla TVP Kultura przygotowany odcinek ze stałego cyklu ZDFtheaterkanal przedstawiającego współczesne niemieckie teatry.

O godz. 21 pokazana zostanie telewizyjna wersja "Heddy Gabler" Ibsena w inscenizacji znakomitego reżysera niemieckiego Thomasa Ostermeiera (premiera spektaklu odbyła się berlińskim Schaubühne) (na zdjęciu).

O godz. 20.20 odbędzie się debata z udziałem polskich i niemieckich twórców teatralnych. Ze strony niemieckiej wystąpią Thomas Ostermeier i Andres Veiel. Polskę reprezentować będą: Grzegorz Jarzyna i Paweł Miśkiewicz. Rozmowę poprowadzi Łukasz Drewniak.

Debatę będzie równolegle emitować telewizja ZDFtheaterkanal. Theaterkanal prezentuje różnorodne zjawiska z dziedziny teatru, muzyki, literatury i sztuki performance. Dysponuje potężnym archiwum filmowo-telewizyjnym, obejmującym spektakle teatralne, dokumenty, filmowe portrety najwybitniejszych artystów, reportaże, a także setki wywiadów i dyskusji, poświęconych sztuce. ZDFtheaterkanal współpracuje z telewizją 3Sat oraz niemiecko-francuską stacją Arte.

ZDFtheaterkanal jest także producentem wielu realizowanych z rozmachem, telewizyjnych widowisk teatralnych, operowych i muzycznych. Należy do nich między innymi widowiskowa, 13-godzinna inscenizacja "Fausta" Petera Steina czy głośna, nowatorska ekranizacja "Pierścienia Nibelungów" z 2002 roku. Zrealizowane przez ZDFtheaterkanal, przedstawienie Roberta Wilsona "Leonce and Lena" na podstawie komedii Georga Büchnera zostało okrzyknięte wydarzeniem artystycznym 2003 roku.

** *

Thomas Ostermeier - niepokorne i cudowne dziecko niemieckiego teatru. Reżyser, od 1999 roku najmłodszy w historii dyrektor teatru Schaubühne w Berlinie. Realizuje tu program odnowy teatru, który, jego zdaniem, pod koniec XX wieku ugrzązł w samozadowoleniu i oderwaniu od rzeczywistości. Zaczynał od założenia Die Baracke, sceny studyjnej Deutches Theater w 1997 roku. Młody zespół niemal natychmiast zwrócił na siebie uwagę - już rok później dwa jego przedstawienia zostały zaproszone na najważniejszy niemiecki festiwal Berliner Theatertreffen. Autorzy tacy jak Sarah Kane czy Mark Ravenhill stali się znakiem rozpoznawczym zespołu Die Baracke. Ostermeier sięgnął również po autorów niemieckich, Mariusa von Mayenburga czy Rolanda Schimmelpfenninga, dając początek zjawisku określanemu jako nowa fala w dramacie niemieckim. W Polsce spektakle Ostermeiera znane są m.in. z Festiwalu Kontakt w Toruniu. W swoim teatrze tworzy rodzaj laboratorium analizującego problemy współczesnego świata i odpowiadającego na potrzeby jego generacji. Jednocześnie Ostermeier zwraca uwagę na konieczność stworzenia nowego języka współczesnego teatru. W ostatnich latach wraca do klasyki. Ogromnym sukcesem okazały się wyreżyserowane przez niego sztuki Ibsena: "Nora", "Hedda Gabler" i "Budowniczy Solness".

Andresa Veiela znają widzowie odbywającego się w kwietniu w Warszawie festiwalu Express EC 47. Mogli obejrzeć jego film: "Czarna skrzynka BRD", który otrzymał nagrody dla najlepszego filmu dokumentalnego: Prix Arte i Niemiecką Nagrodę Filmową. Veiel uczęszczał na seminaria z reżyserii w Künstlerhaus Bethanien w Berlinie, gdzie spotkał się m.in. z Krzysztofem Kieślowskim. Teatr fascynował Andresa Veiela od dawna. Przez cztery lata towarzyszył czwórce studentów szkoły aktorskiej imienia Ernsta Buscha w Berlinie przygotowując film "Aktorski nałóg". Łącząc dwie pasje swojego życia: dokument i scenę, zadebiutował w 2005 roku w Teatrze Maxima Gorkiego w Berlinie przedstawieniem "Der Kick". Z autorką tekstu Gesine Schmidt Veiel spędził sześć miesięcy w Brandenburgii, zbierając relacje na temat brutalnego morderstwa trojga nastolatków. Powstała wstrząsająca paradokumentalna opowieść, prezentowana przez dwójkę aktorów. "Der Kick" zostało uznane za jedną z najciekawszych sztuk ubiegłego sezonu w teatrze niemieckim, a spektakl zaproszono na Berliner Theatertreffen.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji