Artykuły

Drogowskazy dla duszy

Fragmenty Księgi Jonasza i średniowieczne oficjum dramatyczne Visitatio sepulchri (Nawiedzenie grobu) są kanwą soektaklu Znak Jonasza, który przygotuje Paweł Passini i jego neTTheatre. Premiera w najbliższy piątek.

Gdy do gorbu zbliżają się Maria Magdalena, Maria Jakubowa i Salome, kiedy spotykają strażnika i pada słynna, pierwsza kwestia w nowożytnej historii teatru: „Quem queritis?" (Kogo szukacie?), w ich głowach oprócz słów Jezusa pobrzmiewać może właśnie jonaszowa modlitwa.

Visitatio sepulchri (Nawiedzenie grobu) to najstarszy z zachowanych na ziemiach polskich  przykład dramatu liturgicznego, tzw. oficjum dramatycznego. Odgrywano je prawdopodobnie już w połowie XIII wieku w katedrze wawelskiej, nieco później również w diecezjach płockiej i wrocławskiej. Tekst operty jest głównie o Ewangelię św. Marka i obejmuje kilka scen ukazujących wydarzenia przypominane w liturgii resurekcyjnej; wędrówkę niewiast z wonnościami do Grobu Pańskiego, ich rozmowę z aniołem, bieg apostołów Piotra i Jana oraz demonstrację oustych całunów.

Łaciński tekst dramaru wygłaszany był przez „aktorów" — księży lub uczniów szkół przykościelnych. Visitatio sepulchri jest traktowane jako punkt startowy nowozytnego teatru europejskiego. Jego struktura nawiązuje do konstrukcji greckiej tragedii. Trzecgh kleryków przebranych w kobiece stroje zmierza do ustego grobu. Zanim odkryta zostanie przed nimi tajemnica zmartwychwstania muszą — jak wierni w czasie Wielkiego Postu — przejść drogę, czyli medytację śmierci.

Tę część spektaklu Paweł Passini inkrustuje pieśniami pogrzebowymi, które traktujre jak opisy drogi — drogowskazy dla duszy. Z tych drogowskazów, a także z wariantów motywów maryjnych (m.in. Stabat Mater) stara się uzyskać tkankę tego, co dzieje się przed dojściem do grobu, co jest drogą do zrozumienia tajemnicy przez wiernych.

Scenariusz spektaklu napisał Artur Pałyga, muzykę do przedstawienia stworzył Jacek Hałas. Na scenie wystąpią: Klaudia Cygoń, Paweł Janyst, Natalia Maczyta, Beata Passini, Elżbieta Rojek, Mariusz Bonaszewski/Janusz Stolarski.

Spektakl powstał w koprodukcji neTTheatre działającego przy Centrum Kultury w Lublinie i Centrum Myśli Jana Pawła II w Warszawie oraz Programem 2 Polskiego Radia.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji