Artykuły

Samuel Beckett w Teatrze Małym

Instytut Teatru Narodowego informuje, że 25 i października 1991 r. o godz. 19.30 odbędzie się na scenie Teatru Małego premierowe przedstawienie sztuki Czekając na Godota Samuela Becketta w reżyserii Antoniego Libery i scenografii Aleksandry Semenowicz. W spektaklu biorą udział: Janusz Gajos, Jan Kobuszewski, Krzysztof Kowalewski i Wiesław Michnikowski, jeden z aktorów pamiętnej polskiej prapremiery w Teatrze Współczesnym.

Kilka słów o autorze, jego dziele i o reżyserze przedstawienia, którym Instytut Teatru Narodowego inauguruje nowy etap w działalności Teatru Małego. Samuel Beckett, potomek francuskich hugenotów przybyłych do Irlandii w XVII wieku, urodził się w Dublinie 13 kwietnia 1906 r., spędził w Irlandii dzieciństwo i młodość, po czym wyjechał do Francji, gdzie z końcem lat trzydziestych osiedlił się na stałe. U progu swojej drogi twórczej był literackim sekretarzem Jamesa Joyce’a, autora Ulissesa, który wywarł na jego przyszłe dzieło poważny wpływ. Rodzimym językiem pisarza był angielski, jednak do połowy lat czterdziestych Beckett zaczyna pisać także po francusku, stając się autorem dwujęzycznym. Dramaturg, powieściopisarz, eseista, w 1969 roku otrzymał literacką Nagrodę Nobla. Będąc człowiekiem niezwykłej skromności i szlachetności, przez wiele lat żył na granicy ubóstwa, a gdy pod koniec lat 50. spotkał go w końcu sukces, Beckett nie zmienił stylu życia. Sporą część honorariów rozdawał potrzebującym, stronił od rozgłosu i poklasku, nie udzielał wywiadów i nie pokazywał się publicznie. Po ogłoszeniu stanu wojennego w Polsce polecił przekazać swoje dochody z tantiem na „Solidarność”. Był uosobieniem wierności sobie i absolutnej bezkompromisowości artystycznej. Zmarł w Paryżu 22 grudnia 1989 r.

Czekając na Godota to pierwsza i zarazem najsłynniejsza sztuka Becketta. Napisana po francusku na przełomie lat 1948/1949 została wystawiona po raz pierwszy w Paryżu w styczniu 1953 r. Tłumaczona na prawie wszystkie języki świata (przez samego autora na angielski), została wkrótce uznana przez krytykę za jeden z największych dramatów XX wieku, sztukę najbardziej reprezentatywną dla problemów naszego czasu. Grana na wszystkich kontynentach, funkcjonowała zrazu jako ekstrawagancki i obrazoburczy „szlagier” światowej awangardy teatralnej. Z czasem stała się arcydziełem dwudziestowiecznej klasyki dramatu. Od blisko 40 lat nie schodzi z afiszów teatralnych, licząc sobie kilka tysięcy inscenizacji i setki omówień krytyczno-literackich.

Reżyser aktualnego przedstawienia w Małym, Antoni Libera, poza tym krytyk literacki i tłumacz Becketta — przez wiele lat pozostawał w osobistym kontakcie z pisarzem. Ma już na swoim koncie kilka realizacji teatralnych utworów Becketta, m.in. jego jednoaktówek w Teatrze Studio, a także prace reżyserskie robione w Wielkiej Brytanii i Irlandii, pokazywane na różnych międzynarodowych festiwalach. Instytut Teatru Narodowego zaprasza teatromanów do złożenia wizyty w Teatrze Małym.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji