Artykuły

Kraków. "Kantor_Tropy" i premiera na finał Maszyny choreograficznej

Listopadowa odsłona "Maszyny choreograficznej. Schlemmer. Analogie" to kontynuacja poszukiwań powiązań pomiędzy nową choreografią a twórczością Schlemmera i Kantora. Zobaczymy dwa świeżo po premierze spektakle i premierę.

Na zakończenie 3 edycji "Maszyny choreograficznej" organizatorzy planują dyskusję podsumowującą rolę obiektów, maszyn, maszynerii wobec działań człowieka-tancerza w przestrzeni i twórczości Oskara Schlemmera, na którą zapraszają do Balu.

Program rozpoczyna się 3 listopada projektem "Kantor_Tropy", składają się na niego dwa spektakle dialogujace ze sobą spektakle "On a Sunny Day" Saburo Teshigawary oraz "Collage" Teatru Amareya, prezentowane dzień po dniu, 3 i 4 listopada w Cricotece.

"Kantor_Tropy" to interdyscyplinarny projekt wokół współczesnego odczytania spuścizny Tadeusza Kantora w kontekście tańca.

3 listopada zaprezentowane zostanie poetyckie i minimalistyczne przedstawienie "On a Sunny Day" Saburo Teshigawary, światowej sławy japońskiego choreografa i tancerza, wychodzące od inspiracji prozą Brunona Schulza ku Kantorowskim tropom. Szczególnie istotne jest tu badania "granicy" i "punktów przejścia". Spektakl powstał jako koprodukcja z polskim zespołem Teatr Amareya i jego liderką Katarzyną Pastuszak. Premiera odbyła się 29.10.2015 w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim.

Artysta stworzył na przestrzeni lat własny język tańca operujący ogromną skalą ruchu od ekstremalnej dynamiki do bezruchu. Dużą wagę przywiązuje też do przestrzeni, światła i scenografii (czasem ruchomej). Często wykorzystuje też projekcje filmów i slajdów. Jego spektakle wyróżniają się wyrafinowanymi, abstrakcyjnymi obrazami oraz stosowaniem iluzji optycznej. Ekspresja fizyczna i niezwykłe obrazy służą wyrażeniu świata duchowych przeżyć człowieka zanurzonego w czasie i przestrzeni.

"Collage" to próba zmierzenia się Katarzyny Pastuszak i Teatru Amareya&Guestsz twórczością Kantora, wykorzystująca obiekty, surową przestrzeń i motorykę ciała. Premiera miała miejsce 14.10.2015 w Gdańsku.

Oba spektakle po pokazach w Krakowie dalej będą prezentowane gościnnie w Tokio na festiwalu "Tadeusz Kantor GoEnNen Performance 2015" organizowanym przez Misako Ueda.

Projektowi towarzyszy album z tekstami o japońskiej percepcji "Umarłej klasy" i twórczości Tadeusza Kantora.

8 listopada zapraszamy na finał projektu, czyli premierę "Baletu koparycznego" Izy Szostak z udziałem Pawła Sakowicza oraz mini-koparek.

***

"Maszyna choreograficzna"

Kuratorka: Anna Królica

Cricoteka, Kraków

Ul. Nadwiślańska 2-4

Premiera "Baletu koparycznego" odbywa się na ul. Romanowicza 4.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji