Artykuły

Poszukują, prowokują, błądzą

Europejski Ośrodek Praktyk Teatralnych co roku przekonuje widzów, że w szukaniu i błądzeniu nie ma nic złego, zwłaszcza jeśli chodzi o teatr. W czwartek rozpoczyna się szósta edycja Festiwalu Teatrów Błądzących.

Festiwal to okazja do zapoznania się z dorobkiem teatrów młodych, eksperymentujących i prowokujących. Podczas tegorocznej, szóstej odsłony wydarzenia zobaczymy gównie młodych, choć doświadczonych na teatralnych scenach artystów, którzy nie tylko zaprezentują widowni swoje propozycje, ale także będą mieli okazję do wspólnej pracy.

O bezradności i stabilizacji

W tym roku wydarzenie odbędzie się w siedzibie Europejskiego Ośrodka Praktyk Teatralnych w Gardzienicach i w Centrum Spotkania Kultur w Lublinie. W czwartek, 27 października w Gardzienicach zobaczymy Maraton Teatralny przygotowany przez Włodzimierza Staniewskiego i zespół „Gardzienic". Tym razem w programie znalazły się: Pieśni z Wesela Wyspiańskiego, Oratorium Pytyjskie, Ifigenia w Aulidzie oraz Ifigenia w Taurydzie. Po nim w kompleksie odbędzie się koncert inauguracyjno-integracyjny.

W piątek przed południem rozpoczną się warsztaty praktyk teatralnych, a o godz. 17 zobaczymy spektakl Świadkowie, albo nasza mała stabilizacja w reżyserii Michała Zdunika. Będzie to polska prapremiera przedstawienia przygotowana w ramach projektu „Gardzienice — Generator Nadziei".

To spektakl o bezradności wobec stagnacji i znieczulenia. — Nasza mała stabilizacja w pierwotnym założeniu miała być próbą wyjścia z impasu. Miała być pomostem, idealistycznym rozwiązaniem. W efekcie stała się bardzo osobistym świadectwem naszej własnej bezsilności. Bezsilności wobec rzeczywistości, na którą chcielibyśmy mieć, a nie mamy, czy może najzwyczajniej nie umiemy mieć wpływu — zaznacza reżyser spektaklu.

O godz. 19 kolejna prapremiera. Olbrzym cieniem karła to szkice na motywach filmu Szklane serce Wernera Herzoga. Film porusza tematy szaleństwa, walki o utrzymanie władzy i życia w świecie znajdującym się tuż przed katastrofą. Problematyka ukazywana w spektaklu, charakterystyczna dla twórczości wielkiego filmowca, dotyka ciągle aktualnych kwestii, istotnych dla współczesnego odbiorcy.

Współczesna wieża Babel

W sobotę z kolei o godz. 17.30 zobaczymy Nowe Ateny w reżyserii Macieja Gorczyńskiego, czyli teatralną adaptację pierwszej polskiej encyklopedii napisanej w połowie XVIII w. przez ks. Benedykta Joachima Chmielowskiego. Kolejnym punktem programu będą sceny z Wesela Stanisława Wyspiańskiego w wykonaniu Akademii Praktyk Teatralnych „Gardzienice".

Wieczór zakończy koncert zespołu Huculi połączony ze Zgromadzeniem Teatralnym. Huculi to formacja muzyczna, której źródłem twórczości jest muzyczna tradycja Huculszczyzny. W skład kapeli Mikołaja Iliuka z Werchowyny wchodzą rdzenni muzykanci huculscy, opierający się na twórczości przodków, która przez dziesięciolecia przechowywana była tylko w pamięci muzykantów. Komponują również własne utwory, czerpiąc motywy z dawnych obrzędów i zwyczajów.

W niedzielę natomiast goście przeniosą się do Centrum Spotkania Kultur. W sali operowej zobaczą operę-cyrk Babilon [na zdjęciu] w reżyserii Vlada Trotskyi'ego. To historia metaforycznej wieży Babel i biblijna opowieść o konflikcie człowieka i Boga przeniesiona na tragedię współczesnego państwa.

Festiwal Teatrów Błądzących odbędzie się w dniach 27-30 października w Europejski Ośrodku Praktyk Teatralnych w Gardzienicach i w CSK w Lublinie.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji