Artykuły

Na krawędzi między dosłownością a groteską

Bizio "odkłamuje świat". Odkrywa prawdę o re­lacjach międzyludzkich. Tym bardziej przeraża­jącą, im bardziej pokazywaną zwyczajnie.

Przed trzema laty w Malarni, na kameral­nej scenie Teatru Współczesnego, mało ko­mu znany szczeciński autor Krzysztof Bizio zobaczył pierwszą inscenizację swojego dra­matu. Po"Porozmawiajmy o życiu i śmier­ci" Współczesny prezentuje teraz "Śmieci" - kolejną sztukę uznanego już w kraju dra­maturga. Choć zmienił się status autora, nie zmieniła się jego twórczość. Bizio cały czas pozostaje uważnym obserwatorem naszej rzeczywistości i uwikłanych w nią zwyczaj­nych ludzi.

Tytułowe "śmieci" to trójka przegranych lu­dzi, których życie wyrzuciło na margines. Są prymitywami, mitomanami, szajbusami. Ży­ją złudzeniami. Ślepa Brązowa (gościnnie Maria Peszek) wspomina karierę wioloncze­listki i tłum wielbicieli, gdy tymczasem by­ła babcią klozetową w filharmonii. Odwie­dza ją bezdomny Szary (Arkadiusz Buszko) okradający ją z renty i żyjący marzeniem domku nad oceanem w Ameryce. Dołącza do nich Biały (Wojciech Brzeziński), neuro­tyczny menel, który za butelkę wina zrobi wszystko. Przez gazę imitującą ścianę podpatrujemy na scenie dobrze zrekonstruowa­ny kawałek życia, jakbyśmy zaglądali do na­szych sąsiadów.

A jednak reżyser Piotr Łazarkiewicz nie utrzymuje spektaklu w tonie czystego rea­lizmu. Tworzy świat, w którym każe akto­rom balansować na cieniutkiej krawędzi między realistyczną dosłownością a grote­skową umownością, w której degenerację międzyludzkich kontaktów przekłada na język ciała z wyeksponowaną seksualno­ścią.

Rzecz w tym, że ta kapryśna forma bywa momentami irytująca. Szkodliwie spłyca dra­mat. A przecież za tą półprzeźroczystą ścia­ną kryje się przerażająca prawda o ludziach. Prawda, która bardziej będzie budzić grozę, jeśli będzie podana bardziej zwyczajnie. Je­śli jednak nie daje się ona do końca wypchnąć poza margines teatralnej minoderii, to ogrom­na w tym zasługa Marii Peszek, która całko­wicie poświęciła się swojej roli, bezgranicz­nie oddała się jej fizycznie i emocjonalnie.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji