Artykuły

Gałgan: kryminał o pamięci

Siostra z niewidomym bratem na Małej Scenie przy ul. Rzeźniczej snują muzyczno-kryminalną opowieść o domu rodzinnym. O mamie, która pewnego dnia została znaleziona na kuchennej podłodze martwa, i tacie, który pojawił się, aby opiekować się osieroconymi dziećmi, lecz był dla nich kimś obcym, znanym tylko z nazwy, nie z imienia. Rodzeństwo nieustannie konstruuje opowieść o przeszłości.

W piątek Wrocławski Teatr Współczesny zaprasza na prapremierę sztuki napisanej na zamówienie teatru przez Jarosława Murawskiego. To Gałgan, inspirowany książkami Douwe Draaismy, holenderskiego profesora nadzwyczajnego historii psychologii uniwersytetu w Groningen, zajmującego się tematem pamięci.

Spektakl reżyseruje Ewelina Marciniak, absolwentka reżyserii krakowskiej PWST, nagrodzona m.in. za najlepszy spektakl i najlepszą reżyserię w Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej za Zbrodnię w Bielsku-Białej. - Opowiemy o pamięci i niepamięci, mechanizmach zapamiętywania, o tym, czemu wydaje się nam, że coś pamiętamy, a tego w ogóle nie było — mówi Ewelina Marciniak. - W Gałganie dwoje bohaterów prezentuje różne rodzaje pamięci. Jedno z nich mogło zabić mamę, więc ich pamięć będzie różna — dodaje.

W rolach dwojga bohaterów zobaczymy Marię Kanię, od niedawna aktorkę Wrocławskiego Teatru Współczesnego, i Grzegorza Dowgiałłę, kompozytora, multiinstrumentalistę. To znaczy, że spektakl będzie muzyczny. Reżyserka i muzyk poznali się, kiedy ona została zaproszona do zrealizowania teledysku zespołu Recycling Band, w którym on gra. We wrocławskim przedstawieniu Grzegorz Dowgiałło gra na instrumentach klawiszowych i śpiewa, jest także autorem muzyki do Gałgana. Asystentem kompozytora jest Marcin Nenko, który razem z Dowgiałłą gra w zespołach: Recycling Band oraz Zero12.

Ewelina Marciniak zafascynowała się książkami Draaismy: Machiną metafor i Fabryką nostalgii (obie dotyczą pamięci), potem przeczytała „Księgę zapominania”. Fascynację zjawiskami pokazującymi, że pamięć jest funkcją wyobraźni, połączyła ze swoją tęsknotą za kryminałem (wszak kanwą jej Zbrodni jest kryminalna historia Witolda Gombrowicza pt. Zbrodnia z premedytacją).

Światło reżyseruje Tadeusz Perkowski, którego talent mogliśmy podziwiać w przedstawieniu Walentina. The Last Human Dog Natalii Sołtysik, premierowo pokazanym we wrześniu zeszłego roku. Prapremiera Gałgana 27 czerwca na Małej Scenie Wrocławskiego Teatru Współczesnego przy ul. Rzeźniczej 12. Następne przedstawienia grane będą: w sobotę o godz. 19 i w niedzielę o godz. 18.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji