Artykuły

Jarocki czyli pochwała sztuki teatru (fragm.)

I znów Jarocki. Tym razem - w warszawskim Teatrze Dramatycznym, gdzie odbyła się dawno oczekiwana premiera nowej sztukj Tadeusza Różewicza. Jarocki rozumie się z Różewiczem świetnie. I obaj tak so­bie ufają, że Różewicz pisze bar­dzo precyzyjny scenariusz, są­dząc że Jarocki go dokładnie wykonuje, a Jarocki czyta Różewicza zupełnie na swój spo­sób, sądząc, że wykonuje dokładnie zalecenia autora. Z tego nie­porozumienia (które jest najlep­szą formą nieporozumienia, jaka jest możliwa między twórcami) powstaje zawsze dzieło fascynu­jące swoim scenicznym kształ­tem.

Tak jest i tym razem, w przy­padku tragikomedii "Na czworakach". To, co oglądamy na sce­nie jest wynikiem skrzyżowania rozbuchanej wyobraźni autora i reżysera, tyle że ciągle nasuwa się wrażenie, iż na początku by­ły to dwa zupełnie inne rodza­je wyobraźni. Nowa sztuka zna­komitego poety nie jest wolna od rys i pęknięć. Już sam zamysł: "odbrązowienie" postaci jakiegoś (fikcyjnego) poety, oto­czonego nimbem wielkości i sła­wy, pokazanie go jako człowieka zmęczonego, słabego i miałkiego duchem nie jest pomysłem oryginalnym. Skrzyżowanie go z wątkiem faustowskim - mocno naciągnięte. Dodajmy jeszcze do tego szczyptę kokieterii, a zoba­czymy, że "Na czworakach" chwieje się niebezpiecznie na granicy teatralnej rampy.

No, ale w tym wypadku nie było się czego bać. Jarocki zro­bił z dramatu cacko teatralne, pomogli mu aktorzy i po pre­mierze publiczność była skłonna nosić na rękach wszystkich, łącznie z Różewiczem.

Jarocki jął się pomysłu szatań­sko prostego: wziął wszystko, co było napisane w egzemplarzu - dosłownie. I puścił w ruch taką machinę teatralną, że całe przedstawienie zamieniło się w jedną wielką feerię reżyserskich po­mysłów. I to, co na przykład w wypadku "Szewców" w Kra­kowie było pomyłką reżysera - tu stało się wielką podporą dra­matu. Zapewne właśnie przez ową dosłowność, która świetnie się zgadza ze słownymi żartami Różewicza i całą konstrukcją dramatu.

Tak więc poeta Laurenty chodzi na scenie rzeczywiście na czwora­kach i udaje psa, lekarz bada go stojąc na głowie i bujając się na rękach, po scenie biegają żywe pudle, aż wreszcie pojawia się je­den, wielkości człowieka (a nawet dwóch ludzi), gospodyni poety ro­dzi dorosłego synka, tańczą nagie nimfy w gaju arkadyjskiej młodo­ści, wreszcie poeta o własnych siłach ulatuje do nieba przez otwar­te okno.

W "Na czworakach" mamy - jakże wyraziste - rozwiązanie tylu dyskusji i sporów: na co może sobie reżyser pozwolić wo­bec autora? W teatrze - litera­tura czy pomysły reżysera? - i tak dalej i tak dalej. Teatr Jarockiego - teatr symbiozy czystej literatury i czystej sztuki teatru, stanowi odpowiedź na te pytania.

Głównego bohatera sztuki Różewicza, poetę Laurentego grał znakomicie Zbigniew Zapasiewicz. Precyzja reżysera trafiła tu na równą precyzję aktorską. Zapasiewicz stworzył postać konsekwentną w każdym geście, poruszeniu, w każdej minie nie mówiąc już o słowach. Świetnie wywiązali się też ze swych karkołomnych zadań pozostali wykonawcy: Ryszarda Hanin (wszechwładna w domu Laurentego kuchta Pelasia), Mirosława Krajewska (dziennikarka i faustowska Małgorzata jednocześnie), Józef Nowak (pudel - Me­fisto) i wszyscy pozostali, któ­rych z braku miejsca nie jestem w stanie wymienić.

Świetna scenografia Kazimie­rza Wiśniaka i sugestywna, znakomicie funkcjonalna (szczegól­nie w partiach parodystyczno-operowych) muzyka Stanisława Radwana dopełniają teatralnej miary tego przedstawienia.

Po premierze publiczność urządziła wielką owację wyko­nawcom i twórcom. Wśród okrzyków: "autor!" i "reżyser!" weszło na scenę dwóch skrom­nych, zakłopotanych ludzi, któ­rych wygląd - niech mi wyba­czą - kontrastował dość ostro z bachicznym, wybuchającym wi­dowiskiem teatralnym: wybitny poeta i wybitny reżyser. Dwaj ludzie, którzy rozumieją teatr. Każdy na swój sposób - a jed­nak tak samo.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji