Artykuły

Warszawa. "Tristan" wg Krzysztofa Pastora

Krzysztof Pastor, dyrektor Polskiego Baletu Narodowego, przygotował spektakl oparty na jednej z najsłynniejszych, europejskich historii miłosnych.

"Tristan" powstał w 2006 r. specjalnie na zamówienie Królewskiego Baletu Szwedzkiego. Teraz Krzysztof Pastor przygotowuje swój balet dla Teatru Wielkiego. Premiera w niedzielę.

Spektakl oparty jest na starej celtyckiej legendzie o tragicznej miłości rycerza Tristana i księżniczki Izoldy Jasnowłosej. Opowiadano ją w wielu wersjach od XII w. Muzyka została zaczerpnięta z dwóch dzieł Ryszarda Wagnera: opery "Tristan i Izolda" oraz "Wesen-donk-Lieder", pięciu pieśni do słów Matyldy Wasendonk. - Historia kochanków porusza odwieczny temat niespełnionej miłości i śmierci. Ale także ważny problem, jakim jest rozdarcie między chrześcijańską moralnością a pierwotnymi instynktami: miłością i pożądaniem - tłumaczy choreograf. Zauważa, że choć ze względu na pesymistyczny wydźwięk, średniowieczna opowieść zainteresowała ludzi romantyzmu, to jej tematyka jest uniwersalna i aktualna również współcześnie.

Krzysztof Pastor przyznaje, że w pracy nad baletem w takim samym stopniu jak legenda inspirowała go muzyka Ryszarda Wagnera - jej przestrzenność, nieskończoność i pasja.

Kompozytor napisał swoją operę w XIX w., ale jej muzyczny język i sposób orkiestracji był jak na owe czasy bardzo nowoczesny. Wagner zastosował w niej dysonanse i tzw. akord tristanowski, czyli środki które, podobnie jak pożądanie, były zakazane w średniowieczu, jako wymysły diabła. Zestawienie średniowiecznej opowieści z takim językiem muzycznym nadaje jego utworowi dodatkowy wymiar.

Ale Pastor podkreśla, że baletowa inscenizacja nie ma wiele wspólnego z operą. - Nie jest tak, że wziąłem operę Wagnera i wyciąłem z niej słowa. Muzyka, z którą pracuję, została zaaranżowana na orkiestrę symfoniczną, zanim przystąpiłem do pracy nad baletem. Nie staram się kopiować sytuacji operowych, tylko śledzę aranżację symfoniczną i wkomponowane w nią piękne pieśni Wagnera do słów Matyldy Wasendonk, kobiety, w której był w tym okresie zakochany - tłumaczy choreograf.

Zdradza, że inspirował go również fakt, że w związku Wagnera i Matyldy była jeszcze trzecia osoba - mąż kobiety, który utrzymywał kompozytora. -W opowieści o Tristanie i Izoldzie mógłby być to król Marek.

Nie wiadomo, czy opera Wagnera w ogóle powstałaby, gdyby nie było tego związku. Na moją wyobraźnię bardzo działał fakt, że w momencie pracy nad historią poruszająca problem miłości i zdrady, wyboru międzymoral-nością a pogańskimi eros, kompozytor miał takie dylematy w swoim życiu osobistym - zdradza Krzysztof Pastor.

- O Wagnerze mówi się wiele złych rzeczy, ale wiadomo, był bardzo często zakochany i miłość miała dla niego ogromne znaczenie. I dla mnie również ma i dlatego to wyzwanie, dlatego ten temat - dodaje.

Rolę Tistana zatańczy gościnnie Jan-Erik Wikstrom, pierwszy tancerz Królewskiego Baletu Szwedzkiego, wybitny artysta baletu o międzynarodowej renomie, który tańczył już Tristana w szwedzkiej inscenizacji. W duecie z "Tristana" Krzysztofa Pastora mogliśmy go już podziwiać, gdy po raz pierwszy wystąpił gościnnie na scenie Teatru Wielkiego jesienią ubiegłego roku podczas Gali Otwarcia Sezonu.

W pozostałych rolach wystąpią soliści narodowej sceny m.in. Dagmara Dryl i Izabela Milewska jako Izolda; Wojciech Ślęzak i Karol Urbański jako król Marek. Orkiestrę poprowadzi Tadeusz Kozłowski.

Artyści zatańczą w strojach zaprojektowanych przez Macieja Zienia. Kostiumy są fantazją na temat średniowiecza z elementami Dalekiego Wschodu. - Są bardzo lekkie, taneczne. Podkreślają obraz zawieszenia historii w przestrzeni czasowej i geograficznej, jej uniwersalne przesłanie - opisuje Krzysztof Pastor. Zapowiada się wspaniały wieczór dla wielbicieli Terpsychory.

"TRISTAN" KRZYSZTOF PASTOR MUZ. RYSZARD WAGNER

Teatr Wielki - Opera Narodowa

plac Teatralny 1 (Sala Moniuszki) premiera 29.03, godz. 19, bilety: 18-120 zł www.teatrwielki.pl

KRZYSZTOF PASTOR BALETMISTRZ I CHOREOGRAF

Jest jednym z wybitniejszych polskich tancerzy i choreografów. Wykonywał główne partie w baletach klasycznych i neoklasycznych oraz w choreografiach tańca współczesnego.

Karierę zaczął ponad 30 lat temu w Poznaniu w Polskim Teatrze Tańca Konrada Drzewieckiego. Tańczył również w łódzkim Teatrze Wielkim, był solistą Le Ballet de

l'Opera de Lyon we Francji, występował w Het Nationale Ballet (Holenderskim Balecie Narodowym).

Choreografią zajął się w poł. lat 80. Realizował m.in. spektakle baletowe dla Het Nationale Ballet i Washington Ballet. W sumie przygotował prawie 50 baletów.

Od 2003 roku jest choreografem-rezydentem Het Nationale Ballet. dzieląc tę pozycję z legendarnym Hansem van Manenem. Wystawiał także balety dla innych zespołów, m.in. dla Baletu Bolszoj w Moskwie, Baletu Opery Drezdeńskiej i Baletu Izraelskiego.Tworzył też kameralne formy choreograficzne dla wybranych solistów.

Podczas prób "Tristana" dyrektor Waldemar Dąbrowski zaproponował mu funkcję dyrektora Polskiego Baletu Narodowego.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji