Autorzy

Trwa wczytywanie

Daniel Francois Esprit Auber

Ur. 29 I 1782, Caen. Zm. 13 V 1871, Paryż.
Pierwsze, amatorskie jeszcze próby kompozytorskie Aubera pocho­dzą z czasu, gdy miał lat 11. Później dopiero podjął studia mu­zyczne w Konserwatorium Paryskim pod kierunkiem L. Cherubiniego. Na polu kompozycji scenicznej wczesne utwory Aubera w niczym nie zapowiadały jego późniejszej sławy. Dopiero wystawiona w 1820 opera "La bergere chatelaine" ("Pasterka kasztelanka") odniosła powa­żniejszy sukces, ugruntowany następnymi dziełami. Do powodzenia oper Aubera przyczyniła się niemało przyjaźń i współpraca ze Scribe'em, najbardziej utalentowanym librecistą owych czasów. W 1829 Auber zostaje członkiem Akademii Francuskiej, w 1842 król Ludwik Filip mianuje go dyrektorem Konserwatorium, a Napoleon III dodaje do tego godność dyrektora kapeli cesarskiej (godność zresztą tylko tytularną). W historii muzyki zajmuje Auber zaszczytną pozycją ostatniego z wielkich przedstawicieli gatunku opery komicznej, gatun­ku, który swe szczyty osiągnął w twórczości Mozarta i Rossiniego. Opery Aubera odznaczają się prawdziwie francuskim wdziękiem, melodyjnością i znakomitą instrumentacją. Poszczególne arie niejednokrot­nie opierają się na motywach ludowych francuskich piosenek. Spo­śród 50 blisko oper Aubera ogromna większość - może niesłusznie - uległa dziś zapomnieniu (m. in. "Manon Lescaut", osnuta na tle po­wieści A. F. Prevosta). Dwie natomiast żyją wciąż i cieszą się wiel­kim powodzeniem: oparta na tle historycznym "Niema z Portici" oraz pełna uroku opera komiczna "Fra Diavolo".
Źródło: Przewodnik Operowy Józef Kański, PWM 1997

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x