Książki

Trwa wczytywanie

Zielińska, Maryla

To. Biografia Jerzego Grzegorzewskiego, t. 1

Miejsce publikacji
Warszawa
Rok publikacji
2023
Wydawca
Teatr Narodowy

Treść

Wstęp  ► [ 5 ]

Część I – Syn i uczeń

1
Rodowód  ► [ 11 ]
Grzegorzewscy  ► [ 11 ]
Klimczakowie  ► [ 15 ]

2
Litzmannstadt  ► [ 22 ]

3
Przedsiębiorstwo „Piekarnia, Mieczysław Grzegorzewski, ul. Wysoka 11”  ► [ 30 ]

4
Mój dom, Wysoka 12 – „jak z Czechowa”  ► [ 47 ]

5
Lata szkolne  ► [ 63 ]

6
Pasje  ► [ 75 ]
 

Część II – Student

1
Zapach oleju lnianego, terpentyny, werniksu  ► [ 87 ]

2
Jerzy Paweł Grzegorzewski vel „Pan Rybka”  ► [ 100 ]

3
Narodziny reżysera z ducha odwilży: Niejaki PiórkoSzewcy  ► [ 118 ]

4
„Zawsze pełen wiary w Historię Sztuki. Jerzy Hammurabi Grzegorzewski”  ► [ 142 ]

5
Odrzucony dyplom projektanta odzieży  ► [ 165 ]

6
Warszawa, reżyseria  ► [ 173 ]

7
Zakład naukowy „Miodowa”  ► [ 199 ]
Niejaki Piórko – pracownia artysty  ► [ 206 ]

8
Reżyser-adept  ► [ 217 ]
Kaukaskie koło kredowe – „czy to dno, czy może nie najgorzej”  ► [ 219 ]
Sen nocy letniej – „czegoś jeszcze brakuje”  ► [ 227 ]
Tabu – eksperyment na Marginesie  ► [ 233 ]
Eryk XIV – filmowa robota  ► [ 237 ]
Biała diablica – mroczne piękno  ► [ 239 ]
Wędki Feniksany – „proszę nie pytać, co znaczy”  ► [ 244 ]
Dama od Maxima – „przyniosłem panu jojo”  ► [ 248 ]
 

Część III – 1969–1976

1
Narodziny reżysera, Wesele ’69  ► [ 255 ]

2
Łódź, pierwsze „studio”  ► [ 271 ]
Demoniczny nadkabaret podszyty Wyspiańskim  ► [ 276 ]
Irydion – „jasna maszyna do grania”  ► [ 279 ]
Wariacja na temat autostrad, fortepianów i kontrabasów  ► [ 289 ]
Grube ryby – „będzie pani pruła”  ► [ 291 ]
Jacuś w duchu Witkacego, z pikanterią Moulin Rouge  ► [ 292 ]
Czajka – roztrzaskane fortepiany, wydrążeni ludzie  ► [ 294 ]
Geometria, czyli życie  ► [ 302 ]
Balkon na balkonie  ► [ 304 ]
Antygona – rzeźba z jednej bryły  ► [ 315 ]
Sonata widm – labirynt i mundurek studenta Arkenholza  ► [ 319 ]
Szewcy w tonie zbyt lekkiej muzy  ► [ 323 ]
Samo życie  ► [ 328 ]
Wnętrze, Warszawianka – arcydzieło skrótu  ► [ 330 ]
Scenograf  ► [ 340 ]

3
Ateneum, drugie „studio”  ► [ 346 ]
Krakus, czyli skóry  ► [ 346 ]
Ameryka – „jaka to była pełnia!”  ► [ 349 ]
Bloomusalem – „nikt nie był przygotowany na taki teatr”  ► [ 368 ]
Panna Tutli-Putli w nieczystej formie  ► [ 383 ]

4
Stary, „p. Grzegorzewski pozostaje moralnie w zespole”  ► [ 389 ]
 

Część IV – 1976–1981

1
Wrocław, trzecie „studio”  ► [ 409 ]
Ślub – „doznanie prawdy”  ► [ 412 ]
Samo życie  ► [ 423 ]
Żołnierz królowej Madagaskaru – „wykończyłem się z jakiegoś dziwnego śmiechu”  ► [ 427 ]
Śmierć w starych dekoracjach – „zrobić Rzym na scenie”  ► [ 431 ]
Objęcie kierownictwa – „będziemy działać w grupie”  ► [ 439 ]
„Grzegorzewski wystawił Nie-Boską komedię tak, jak ją Krasiński napisał”  ► [ 444 ]
Sen nocy letniej mało „grzegorzewski” i mało „senny”  ► [ 452 ]
Kryzys w zespole, kryzys w kraju  ► [ 461 ]
Ameryka i kolejne odrzucenie  ► [ 467 ]

2
Stary, czwarte „studio”  ► [ 476 ]
Wesele, czyli tożsamość  ► [ 476 ]
Dziesięć portretów z czajką w tle – „to przedstawienie nie mogłoby powstać w żadnym innym teatrze w Polsce”  ► [ 497 ]
KońcówkaOperetka  ► [ 510 ]

3
Ateneum w Dramatycznym  ► [ 518 ]


UWAGA: wydawca udostępnił Czytelnikom ETP rozdział 8 części II tomu pierwszego.
Całość publikacji (tomy 1 i 2) w komplecie z albumem Jerzy Grzegorzewski 1939–2005) do nabycia w księgarni internetowej Teatru Narodowego.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji