Zielińska, Maryla
To. Biografia Jerzego Grzegorzewskiego, t. 1
- Miejsce publikacji
- Warszawa
- Rok publikacji
- 2023
- Wydawca
- Teatr Narodowy
Treść
Wstęp ► [ 5 ]
Część I – Syn i uczeń
1
Rodowód ► [ 11 ]
Grzegorzewscy ► [ 11 ]
Klimczakowie ► [ 15 ]
2
Litzmannstadt ► [ 22 ]
3
Przedsiębiorstwo „Piekarnia, Mieczysław Grzegorzewski, ul. Wysoka 11” ► [ 30 ]
4
Mój dom, Wysoka 12 – „jak z Czechowa” ► [ 47 ]
5
Lata szkolne ► [ 63 ]
6
Pasje ► [ 75 ]
Część II – Student
1
Zapach oleju lnianego, terpentyny, werniksu ► [ 87 ]
2
Jerzy Paweł Grzegorzewski vel „Pan Rybka” ► [ 100 ]
3
Narodziny reżysera z ducha odwilży: Niejaki Piórko i Szewcy ► [ 118 ]
4
„Zawsze pełen wiary w Historię Sztuki. Jerzy Hammurabi Grzegorzewski” ► [ 142 ]
5
Odrzucony dyplom projektanta odzieży ► [ 165 ]
6
Warszawa, reżyseria ► [ 173 ]
7
Zakład naukowy „Miodowa” ► [ 199 ]
Niejaki Piórko – pracownia artysty ► [ 206 ]
8
Reżyser-adept ► [ 217 ]
Kaukaskie koło kredowe – „czy to dno, czy może nie najgorzej” ► [ 219 ]
Sen nocy letniej – „czegoś jeszcze brakuje” ► [ 227 ]
Tabu – eksperyment na Marginesie ► [ 233 ]
Eryk XIV – filmowa robota ► [ 237 ]
Biała diablica – mroczne piękno ► [ 239 ]
Wędki Feniksany – „proszę nie pytać, co znaczy” ► [ 244 ]
Dama od Maxima – „przyniosłem panu jojo” ► [ 248 ]
Część III – 1969–1976
1
Narodziny reżysera, Wesele ’69 ► [ 255 ]
2
Łódź, pierwsze „studio” ► [ 271 ]
Demoniczny nadkabaret podszyty Wyspiańskim ► [ 276 ]
Irydion – „jasna maszyna do grania” ► [ 279 ]
Wariacja na temat autostrad, fortepianów i kontrabasów ► [ 289 ]
Grube ryby – „będzie pani pruła” ► [ 291 ]
Jacuś w duchu Witkacego, z pikanterią Moulin Rouge ► [ 292 ]
Czajka – roztrzaskane fortepiany, wydrążeni ludzie ► [ 294 ]
Geometria, czyli życie ► [ 302 ]
Balkon na balkonie ► [ 304 ]
Antygona – rzeźba z jednej bryły ► [ 315 ]
Sonata widm – labirynt i mundurek studenta Arkenholza ► [ 319 ]
Szewcy w tonie zbyt lekkiej muzy ► [ 323 ]
Samo życie ► [ 328 ]
Wnętrze, Warszawianka – arcydzieło skrótu ► [ 330 ]
Scenograf ► [ 340 ]
3
Ateneum, drugie „studio” ► [ 346 ]
Krakus, czyli skóry ► [ 346 ]
Ameryka – „jaka to była pełnia!” ► [ 349 ]
Bloomusalem – „nikt nie był przygotowany na taki teatr” ► [ 368 ]
Panna Tutli-Putli w nieczystej formie ► [ 383 ]
4
Stary, „p. Grzegorzewski pozostaje moralnie w zespole” ► [ 389 ]
Część IV – 1976–1981
1
Wrocław, trzecie „studio” ► [ 409 ]
Ślub – „doznanie prawdy” ► [ 412 ]
Samo życie ► [ 423 ]
Żołnierz królowej Madagaskaru – „wykończyłem się z jakiegoś dziwnego śmiechu” ► [ 427 ]
Śmierć w starych dekoracjach – „zrobić Rzym na scenie” ► [ 431 ]
Objęcie kierownictwa – „będziemy działać w grupie” ► [ 439 ]
„Grzegorzewski wystawił Nie-Boską komedię tak, jak ją Krasiński napisał” ► [ 444 ]
Sen nocy letniej mało „grzegorzewski” i mało „senny” ► [ 452 ]
Kryzys w zespole, kryzys w kraju ► [ 461 ]
Ameryka i kolejne odrzucenie ► [ 467 ]
2
Stary, czwarte „studio” ► [ 476 ]
Wesele, czyli tożsamość ► [ 476 ]
Dziesięć portretów z czajką w tle – „to przedstawienie nie mogłoby powstać w żadnym innym teatrze w Polsce” ► [ 497 ]
Końcówka i Operetka ► [ 510 ]
3
Ateneum w Dramatycznym ► [ 518 ]
UWAGA: wydawca udostępnił Czytelnikom ETP rozdział 8 części II tomu pierwszego.
Całość publikacji (tomy 1 i 2) w komplecie z albumem Jerzy Grzegorzewski 1939–2005) do nabycia w księgarni internetowej Teatru Narodowego.